Drie kunstenaars in Onderzeebootloods

De grootte van de Onderzeebootloods in Rotterdam boezemt de Nederlandse kunstenaar Klaas Kloosterboer (1959) nog wel enige angst in. „Je moet er geen spektakelkermis van maken”, zegt hij over de tentoonstelling die hij deze zomer met de Amerikanen Chris Martin (1954) en Jim Shaw (1952) mag inrichten in deze voormalige hal van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij.

Gisteren maakte het organiserende museum Boijmans Van Beuningen de namen van de drie kunstenaars bekend. Kloosterboer wordt gezien als ‘uitvinder’, die met experimenten de vorm en verschijning van het schilderen wil veranderen. Hij maakt zowel grote abstracte schilderijen waar de verf ruw is aangebracht als grote installaties. Shaw tekent en schildert in figuratieve, soms cartooneske stijl op gebruikte filmdecors. Martin maakt grote abstracte kleurrijke werken, met gebruik van collagetechnieken. Hij heeft in het verleden werken geplaatst op muren van gebouwen, in bushokjes en nachtclubs.

Het is voor het eerst dat Boijmans een groepstentoonstelling in de loods maakt. Vorige edities werden ingevuld door Atelier Van Lieshout (2010), Elmgreen & Dragset (2011) en Sarkis (2012). Kloosterboer: „Door de keuze voor drie kunstenaars uit verschillende streken – de Oost- en Westkust van de Verenigde Staten en Noordwest-Europa – met een verschillende culturele geschiedenis moet je een spannende wisselwerking krijgen.”

De kunstenaars zullen zowel bestaand als nieuw werk tonen. Kloosterboer wil niet zeggen wat hij gaat maken. „Dan is ook voor mijzelf de spanning eraf, en lukt het misschien niet meer. Bovendien: terwijl ik in de loods bezig ben kan er nog veel ontstaan.”

Wel wil hij kwijt dat hij zoals in eerder werk „het fysieke met filosofie zal verbinden” en dat het publiek „dingen kan ervaren en ondergaan”. Als tegenwicht voor grote driedimensionale werken, zal hij video’s vertonen.

De tentoonstelling gaat open op 8 juni.