Diamantroof kon niet zonder mol

120 pakketten met diamanten waren al in een Fokker geladen toen gangsters ze maandag roofden op de Brusselse luchthaven. Hoe ging dit?

Het schijnbare gemak waarmee acht mannen maandagavond het terrein van de Brusselse luchthaven Zaventem konden oprijden, om een paar minuten later met diamanten ter waarde van 37 miljoen euro weer weg te rijden, roept in België veel vragen op.

Gisteren maakte het Brusselse parket meer details bekend van de opmerkelijke overval. De mannen waren verkleed als politieagenten. Het Mercedes-busje en de Audi waarin ze reden, hadden elk een zwaailicht op het dak. Nadat ze de omheining van de luchthaven hadden kapotgesneden, reden ze naar een Fokker 100 van Helvetic, een dochter van de Zwiterse maatschappij Swiss.

Daar had waardetransportfirma Brink’s net een grote lading ruwe en geslepen diamanten en andere edelmetalen in het toestel geladen. De diamanten kwamen uit Antwerpen.

„De overvallers hielden de veiligheidsmensen van Brink’s, de piloten en een handvol vliegtuigpersoneel onder schot en forceerden de laaddeuren”, zegt een woordvoerder van het parket in dagblad De Morgen. „Ze waren hyperprofessioneel. Bliksemsnel hebben ze 120 pakketten met vooral diamanten in de auto’s overgeladen.” 

De actie verliep zo vlekkeloos dat het parket uitgaat van betrokkenheid van een ‘mol’ op de luchthaven of bij de bewakingsfirma. Pas op het allerlaatste moment, enkele minuten voordat een vliegtuig vertrekt, worden ladingen van grote waarde ingeladen. Ook zijn in de regel zeer weinig mensen op de hoogte van waardetransporten via de lucht. Zelfs piloten weten pas op het allerlaatste moment wat ze vervoeren.

„Er moet iemand de tijd strak hebben bijgehouden en doorgeseind wanneer de daders moesten toeslaan”, zeggen bronnen van luchthaven Zaventem in De Standaard.

Ter discussie staat nu of de bewaking van dit soort waardetransporten voldoende is. Transporten van diamantstad Antwerpen naar vliegveld Zaventem krijgen begeleiding van de Belgische federale politie, tot op de luchthaven zelf. Daar zijn de luchthavenautoriteiten verantwoordelijk. Maar naar verluidt kregen de twee medewerkers van Brink’s geen bijstand van de luchthavenbewaking. Er was weliswaar ook luchthavenpolitie op Zaventem tijdens de overval, maar die was volgens De Morgen deels bezig met de VIP-begeleiding van de Kosovaarse premier.

Voor het geval dat ze toch tegenstand zouden ondervinden, waren de gangsters gewapend met zware P90-machinegeweren.