Clingendael: laat private beveiligers op schepen toe

Nederland moet gewapende private beveiligers toelaten op koopvaardijschepen. Het beleid om alleen mariniers de scheepvaart te laten beschermen tegen piraterij werkt niet: dat is te traag, duur en inflexibel. Door het verbod op private beveiligers schaadt Nederland de eigen koopvaardij. Dat schrijft instituut Clingendael in een rapport dat vandaag verschijnt.

Nederland isoleert zich door vrijwel als enige in Europa vast te houden aan het ‘geweldsmonopolie’ van de overheid. „De ons omringende landen zien allemaal in dat het beter is om gecertificeerde private beveiligers schepen te laten beschermen”, zegt Bibi van Ginkel van Clingendael. „Die zijn sneller, goedkoper en ook prima te controleren.”

Volgens Van Ginkel houdt Defensie krampachtig vast aan het huidige beleid omdat de bestrijding van piraten bij Somalië populair is bij de kiezers. „Ik vraag me af of het niet vooral een reddingsvest is voor Defensie”, zegt Van Ginkel. „Maar je kunt toch niet zeggen: dit doen we omdat het publiek het mooi vindt?”

Nederlandse militairen dragen op twee manieren bij aan piraterijbestrijding. Fregatten varen voor de kust van Somalië; gisteren hield Hr. Ms. De Ruyter negen vermoedelijke piraten aan op zee. Daarnaast zijn er mariniers beschikbaar om individuele schepen te beschermen. Uit onderzoek van Clingendael blijkt echter dat 90 procent van de Nederlandse schepen zonder bescherming van mariniers door het piratengebied vaart. Ze komen niet voor de bescherming in aanmerking, vragen deze te laat aan of vinden het te duur.

Vorig jaar bekenden reders in deze krant dat ze, illegaal, private partijen inhuren. „Reders worden in de armen gedwongen van minder betrouwbare beveiligingsbedrijfjes”, zegt Van Ginkel. „Gerenommeerde beveiligers werken niet op schepen die de wet van hun land overtreden.” Het kabinet wil tot nu toe niets weten van gewapende private beveiligers. Volgende week debatteert de Tweede Kamer hierover.