Clingendael: laat gewapende private beveiligers op schepen toe

Bemanningsleden van de Hr.Ms. De Ruyter hijsen de driekleur, vorige maand. Het fregat wordt de komende maanden in de wateren rond Somalië ingezet voor een anti-piraterijmissie. Foto ANP / Marcel Antonisse
Bemanningsleden van de Hr.Ms. De Ruyter hijsen de driekleur, vorige maand. Het fregat wordt de komende maanden in de wateren rond Somalië ingezet voor een anti-piraterijmissie. Foto ANP / Marcel Antonisse Bemanningsleden van de Hr.Ms. De Ruyter hijsen de driekleur, vorige maand. Het fregat wordt de komende maanden in de wateren rond Somalië ingezet voor een anti-piraterijmissie. Foto ANP / Marcel Antonisse

Nederland moet gewapende private beveiligers toelaten op koopvaardijschepen. Het beleid om alleen mariniers de scheepvaart te laten beschermen tegen piraterij werkt niet: dat is te traag, duur en inflexibel. Door het verbod op private beveiligers op schepen in stand te houden schaadt Nederland de eigen koopvaardij. Dat schrijft instituut Clingendael in een rapport dat vandaag verschijnt.

Nederland isoleert zich door vrijwel als enige in Europa vast te houden aan het ‘geweldsmonopolie’ van de overheid. “De ons omringende landen zien allemaal in dat het beter is om gecertificeerde private beveiligers schepen te laten beschermen”, zegt Bibi van Ginkel van Clingendael. “Die zijn sneller, goedkoper en ook prima te controleren.” De regulering van private beveiligers is de laatste jaren sterk verbeterd.

‘Bestrijding piraterij vooral reddingsvest voor Defensie’

Volgens Van Ginkel houdt Defensie krampachtig vast aan het huidige beleid omdat de bestrijding van piraten bij Somalië zichtbaar en populair is bij de kiezers. “Ik vraag me af of het niet vooral een reddingsvest is voor Defensie”, zegt Van Ginkel. In deze tijden van bezuinigingen zoekt de krijgsmacht naar maatschappelijk draagvlak.

“Maar je kunt toch niet zeggen: dit doen we omdat het publiek het mooi vindt?”

Nederlandse militairen dragen op twee manieren bij aan piraterijbestrijding. Fregatten varen voor de kust van Somalië; gisteren hield Hr. Ms. De Ruyter negen vermoedelijke piraten aan op zee. Daarnaast zijn er mariniers beschikbaar om individuele schepen te beschermen. Uit onderzoek van Clingendael blijkt echter dat 90 procent van de Nederlandse koopvaardijschepen zonder bescherming van mariniers door het piratengebied vaart. Ze komen niet voor de bescherming in aanmerking, vragen deze te laat aan of vinden het te duur.

‘Reders in zee met minder betrouwbare beveiligingsbedrijfjes’

Vorig jaar bekenden reders in NRC Handelsblad dat ze, illegaal, private partijen inhuren. “Reders worden in de armen gedwongen van minder betrouwbare beveiligingsbedrijfjes”, zegt Van Ginkel. “Gerenommeerde beveiligers werken niet op schepen die de wet van hun eigen land overtreden.” Het kabinet wil tot nu toe niets weten van gewapende private beveiligers. Volgende week debatteert de Tweede Kamer hierover.

Lees het volledige interview met Bibi van Ginkel vandaag in NRC Handelsblad (digitale editie hier).