Opinie

Bacall, Twiggy, Cher

‘Diana Vreeland, The Eye Has to Travel’ (Uur van de wolf)
‘Diana Vreeland, The Eye Has to Travel’ (Uur van de wolf)

In 1983 verscheen Woody Allen in zijn nepdocumentaire Zelig als een kameleontische figuur, die op sleutelmomenten van de twintigste eeuw steeds door het beeld heen liep. Datzelfde jaar voerde modetsarina Diana Vreeland (1903-1989) met het oog op haar memoires gesprekken met journalist George Plimpton. Het voormalige lelijke eendje was het tegendeel van een kameleon, maar stond ook overal met haar neus bovenop.

De Plimpton-tapes vormen een soort rode draad in de documentaire Diana Vreeland: The Eye Has to Travel van haar aangetrouwde kleindochter Lisa Immordino Vreeland. Na een kort bioscooproulement was die adembenemende samenvatting van een eeuw gisteren te zien in Het uur van de wolf (NTR).

Geboren in Parijs in de Belle Epoque, opgegroeid in de Roaring Twenties in New York, was Diana die eerst Dalziel heette, in haar jeugd bevriend met Buffalo Bill en Sergei Diaghilev, Maar misschien was dat ook alleen een wensdroom, zoals ze dacht Charles Lindbergh te hebben zien overvliegen, terwijl hij in werkelijkheid een heel andere route volgde.

De documentaire eindigt met een animatie van de extravagante Vreeland samen met Lindbergh in zijn vliegtuigje, de Spirit of St. Louis. Het gaat er namelijk niet om wat er echt gebeurd is, maar om hoe je de wereld naar je hand zet.

Vreeland, eerst moderedacteur van Harper's Bazaar (1936-62), daarna hoofdredacteur van Vogue in de Swinging Sixties (1963-72), was cruciaal in het creëren van een wereld waarin het gaat om kijken en bekeken worden, Ze was bevriend met Coco Chanel, kledingadviseur van de nog onbekende Jackie Kennedy. Ze introduceerde de bikini in Amerika en ontdekte Lauren Bacall, Twiggy en Cher. Ze bezocht Hitler en vond zijn snor niet kunnen. Zonder Vreeland zouden we nu geen Anna Wintour hebben gehad, maar vermoedelijk evenmin Madonna of Lady Gaga.

Wat die documentaire zo ontzettend aardig maakt is dat je weliswaar een heel oppervlakkig portret voorgeschoteld krijgt, gelardeerd met celebrities die ooit met La Vreeland te maken hadden, maar dat die parade van ijdelheden je ook bewust maakt hoe belangrijk vorm voor onze wereld geworden is. En hoe dat primaat van de buitenkant langzaam ontstaan is, als functie van de Amerikaanse macht. „Geld is absoluut van levensbelang”, zegt Diana, echtgenote van bankier Thomas Reed Vreeland, op zeker moment. Geld betekent vrijheid, ook van stijl. En de waarheid is daar in een mediacratie ondergeschikt aan, darling!