Een corrupte, zwarte politieman als echt mens

scene uit de film Training Day (2001, Antoine Fuqua) met Denzel Washington
scene uit de film Training Day (2001, Antoine Fuqua) met Denzel Washington

Training Day (Antoine Fuqua, 2001)Veronica, 20.30 – 22.50 uur

Vorige week stond er een interessant artikel in The New York Times over zwarte personages in vier films die naar een Oscar dingen. Zo woedt er een debat over de onderbelichte rol van de slaven zelf in Spielbergs Lincoln. Critici wijzen erop dat slaven vrij massaal in opstand kwamen en zo actief bijdroegen aan de afschaffing van de slavernij, terwijl Lincoln doet alsof de afschaffing helemaal door blanken is geregeld. Ook worden er vraagtekens gesteld bij de leraar-studentrelatie tussen Dr. King Schultz (Christolph Waltz) en Django (Jamie Foxx) in Tarantino’s Django Unchained: volgens velen een teken van zwarte onderwerping.

De auteur van het artikel is meer te spreken over de vaderfiguur in Beasts of the Southern Wild, een geconflicteerd maar menselijk, complex personage. De alcoholistische, coke snuivende en liegende piloot die door Denzel Washington wordt gespeeld in Flight verwijst terug naar een eerdere, duistere rol van Washington in Training Day – hij kreeg er een Oscar voor. In deze politiefilm is hij een corrupte politieman die evenveel drugs gebruikt als de criminelen die hij moet oppakken in een zwarte wijk van Los Angeles. Hij steelt en bedriegt en kan dus nauwelijks als positief rolmodel worden omschreven. Is Washington in Training Day nou een negatief raciaal stereotype (‘de onbetrouwbare zwarte’) of ligt dit ingewikkelder? Oordeel zelf.