Veel animo voor claim dure tv’s

Wie tussen 1996 en 2006 een tv kocht, kan wellicht geld terugvragen. De tv’s waren te duur door kartelafspraken.

Wie tussen 1996 en 2006 een televisie of computerbeeldscherm kocht, heeft mogelijk 10 procent te veel betaald. Dat stelt Consumentenclaim, een belangenclub die probeert geld terug te krijgen voor gedupeerde consumenten. Dit weekend riep directeur Stef Smit op ‘beeldbuisclaims’ in te dienen. Meer dan 7.500 consumenten hebben dat intussen gedaan.

1 Vanwaar de oproep van Consumentenclaim?Zeven elektronicabedrijven hebben zich schuldig gemaakt aan kartelvorming. Tussen 1996 en 2006 maakte het hogere management van Philips, LG, Samsung, Panasonic, Toshiba, Technicolor en Chunghwa verboden prijsafspraken. De Europese Commissie legde in december een boete op van 1,47 miljard euro. Philips kreeg de hoogste boete, 509 miljoen euro. Het bedrijf ging in hoger beroep tegen de hoogte van het bedrag. Die zaak loopt nog.

Beeldbuizen maken 50 tot 70 procent van de prijs van een televisie uit. De producenten verkochten hun beeldbuizen voor een te hoge prijs aan televisiefabrikanten, die dat doorberekenden in de verkoopprijs.

2Wie kan er geld claimen? In bijna alle televisies die zijn gekocht tussen 1996 en 2006 zitten beeldbuizen van de door Brussel berispte bedrijven. Een aankoopbon is vanzelfsprekend geldig bewijs, zegt Smit van Consumentenclaim. Maar dat wil niet zeggen dat klanten zonder bonnetje geen enkele kans maken geld terug te krijgen. „Misschien blijkt een serienummer straks afdoende bewijs. Dat kan ik nu nog niet inschatten.” Consumentenclaim wacht met de massaclaim tot het hoger beroep van Philips is afgerond.

3 Wat is Consumentenclaim voor organisatie? Consumentenclaim is in 2004 opgericht en is gespecialiseerd in massaclaims. Tot nu toe hield de organisatie zich vooral bezig met „misstanden in de financiële wereld”: woekerpolissen, aandelenleasecontracten, World Online. Als de massaclaim tegen de te dure tv’s slaagt – volgens Smit „kan dit niet mis gaan” – kunnen consumenten 10 procent van het aankoopbedrag terugkrijgen, minus de kosten voor Consumentenclaim: 5 tot 25 procent van de opbrengst. De club werkt op basis van no cure no pay, dus als het niet lukt, kost het de consument niets.