Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Sport

Toernooi geslaagd, ook zonder Federer

De sponsor is blij met de tennisorganisatie – en andersom. „Ja, het is een huwelijk”, zegt een bankman over de 40-jarige samenwerking.

De beestachtige forehands van Juan Martin del Potro galmen door het Rotterdamse sportpaleis Ahoy. Zijn Franse tegenstander Julien Benneteau kreunt het uit bij iedere slag. Zo strak en zuiver plaatst de lange Argentijn de ballen tegen de achterlijn. Het doorgaans wat ingetogen tennispubliek beloont de twee spelers tegen het einde van het duel met een minutenlange wave. Eén game later wint Del Potro na een hoogstaande finale (7-6 en 6-3).

Siervuurwerk schiet bij de huldiging door de lucht, toernooidirecteur Richard Krajicek spreekt lovende woorden en toeschouwers gaan tevreden naar huis. Het tennisfeestje was gisteren compleet. Ondanks de uitschakeling van de Zwitserse publieksmagneet Roger Federer vrijdag, puilden de tribunes in het finaleweekend uit. Het zijn dit soort dagen waarop ABN Amro aan goede pr doet. Het is met veertig jaar een van de langst lopende sponsorships in de Nederlandse sport „Ja, het is een huwelijk”, zegt Ernst Boekhorst, manager sponsoring en events bij de bank.

Het groen en geel van de sponsor zit elk jaar een week lang verweven in het tijdelijke meubilair van Ahoy. De donkergroene kleur van de reclameborden, met in koeienletters de banknaam, loopt bijna geruisloos over in de lichtgroene tennisbaan. En het gele deel in het logo communiceert met de gele ballen. Visuele branding in optima forma.

„Hopelijk gaan we nog veertig jaar met jullie door”, zei Krajicek in zijn speech na de finale over de lange samenwerking. Het is nog maar de vraag of de sponsor daar ook zo over denkt. Voor 1 september moet de bank besluiten of het een driejarig contract afsluit voor ná 2014.

De bank moet gaan bezuinigen op het sponsorbudget, vertelt Boekhorst. „Door de crisis moeten we goed nadenken of we dit willen doorzetten.” De bank betaalt jaarlijks 2,8 miljoen euro voor het tennistoernooi. De totale sponsorbegroting bedraagt zestien miljoen euro, de komende jaren moet dit met zo’n 10 tot 15 procent worden verminderd. „Dat komt door onze financiële situatie.”

Bovendien wil de bank minder aan sportsponsoring doen, en meer aan kunst, cultuur en maatschappij. Nu gaat er nog zo’n 70 procent naar sport, de balans moet naar 60 procent sport en 40 procent overige activiteiten. Boekhorst: „Onze klanten geven aan dat ze niet alleen maar sport willen.” Dit betekent dat er ergens gesneden moet worden. De bank zit naast het tennis groot in het hockey (betrokken bij zes clubs en de Euro Hockey League), hardlopen (marathon van Rotterdam) en golf (partnership KLM Open).

De bank zal de komende maanden moeten beslissen waar het uitstapt. Sportmarketeer Bob van Oosterhout verwacht niet dat de sponsor stopt met het tennistoernooi. „Het is een ongekende succesformule.” Ten eerste: iedereen associeert het toernooi met de bank. De consistentie is van belang: hoe langer je sponsor bent, hoe meer het zich terugbetaalt. En vergeleken met een wielerwedstrijd is het een compact geheel, alles zit op één plek, waardoor het makkelijk is seminars te organiseren. Enige nadeel, zegt Van Oosterhout, is de korte duur: één week. „Wanneer je dit geld uitgeeft aan een schaatsploeg ben je de hele winter in beeld.”

Het toernooi geeft zakelijk veel spin-off, ruim 16.000 klanten en partners bezochten afgelopen week Ahoy. Het is het grootste netwerkevenement van Nederland: de helft van de bezoekers (dit jaar ruim 116.000) wordt uitgenodigd door een zakenrelatie.

Het toernooi werd dit jaar en vorig jaar publicitair gedragen door Roger Federer. Vrijdagavond baalde Boekhorst toen de Zwitser onverwacht verloor van Benneteau. De organisatie zou één miljoen euro startgeld hebben betaald voor Federer; Boekhorst wil dit bedrag niet bevestigen of ontkennen. „Dat hij verloor was even slikken. Maar de man heeft ons een fantastische week gegeven. Hij is volgend jaar weer van harte welkom.”