Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

Sport

Een weekje tennis en goede pr in Ahoy

Ahoy // Del Potro won de hoogstaande finale van het ABN Amro toernooi

Juan Martin Del Potro of Argentina serves the ball to Julien Benneteau of France during their men's singles final tennis match at the World Indoor Tournament in Rotterdam February 17, 2013. REUTERS/Paul Vreeker/United Photos (NETHERLANDS - Tags: SPORT TENNIS)
Juan Martin Del Potro of Argentina serves the ball to Julien Benneteau of France during their men's singles final tennis match at the World Indoor Tournament in Rotterdam February 17, 2013. REUTERS/Paul Vreeker/United Photos (NETHERLANDS - Tags: SPORT TENNIS) Reuters

De beestachtige forehands van Juan Martin del Potro galmen door sportpaleis Ahoy. Zijn Franse tegenstander Julien Benneteau kreunt het uit bij elke slag. Zo strak en zuiver plaatst de lange Argentijn de ballen tegen de achterlijn. Het doorgaans wat ingetogen tennispubliek beloont de twee spelers tegen het einde van de partij met een minutenlange wave. Eén game later wint Del Potro de hoogstaande finale (7-6 en 6-3).

Siervuurwerk schiet bij de huldiging door de lucht, toernooidirecteur Richard Krajicek spreekt lovende woorden en toeschouwers gaan tevreden naar huis. Het tennisfeestje ‘op’ Zuid was gisteren compleet. Ondanks de uitschakeling van de Zwitserse publieksmagneet Roger Federer vrijdag, puilden de tribunes in het finaleweekend uit. Op dit soort dagen doet ABN Amro aan goede pr. Het was de veertigste editie van het tennistoernooi en bijna de hele periode was de bank de hoofdsponsor: een van de langst lopende sponsorships in de Nederlandse sportwereld „Het is een huwelijk”, zegt Ernst Boekhorst, manager sponsoring bij de bank.

Loop door de gangen van Ahoy, ga zitten op het centercourt, of drink een borrel in het vipdorp: nergens ontkom je aan de sponsor. Het groen en geel van ABN Amro zit ieder jaar een week lang verweven in het tijdelijke meubilair van Ahoy. De donkergroene kleur van de reclameborden – met in koeienletters de naam van de bank – loopt bijna geruisloos over in de lichtgroene tennisbaan. En het gele deel in het banklogo communiceert met de gele tennisballen. Visuele branding in optima forma.

„Hopelijk gaan we nog veertig jaar met jullie door”, zei Krajicek na de finale over de lange samenwerking. Het is nog de vraag of de sponsor daar ook zo over denkt. Voor 1 september moet de bank besluiten of het een nieuw, driejarig contract afsluit voor ná 2014. Een ‘scheiding’ lijkt haast ondenkbaar, het toernooi is het kroonjuweel in de sponsorportefeuille van de bank. Toch wordt met alles rekening gehouden.

Probleem is dat ABN Amro moet bezuinigen op het sponsorbudget, vertelt Boekhorst. „Door de crisis moeten we nadenken of we dit willen voortzetten.” De bank betaalt jaarlijks 2,8 miljoen euro voor het tennistoernooi. De totale sponsorbegroting van bedraagt 16 miljoen euro, de komende jaren moet dit met zo’n 10 tot 15 procent worden verminderd.

Bovendien wil ABN Amro minder aan sportsponsoring gaan doen, en meer aan kunst, cultuur en maatschappij. Nu gaat er nog zo’n 70 procent naar sport, de balans moet naar 60 procent sport en 40 procent overige activiteiten. Boekhorst: „Onze klanten willen niet alleen maar sport.” Dus moet er ergens gesneden worden. De bank sponsort naast het tennis het hockey (betrokken bij zes clubs en de Euro Hockey League), hardlopen (marathon van Rotterdam) en golf (partnership KLM Open).

ABN Amro moet de komende maanden beslissen waar het uitstapt. Sportmarketeer Bob van Oosterhout verwacht niet dat de sponsor stopt met het tennistoernooi. Het is volgens hem een van de beste samenwerkingen op sponsorgebied in de Nederlandse sportwereld. „Een ongekende succesformule.” Ten eerste: iedereen associeert het toernooi met de bank. De consistentie is van belang: hoe langer je sponsor bent, hoe meer het zich terugbetaalt. En vergeleken met een wielerwedstrijd is het een compact geheel, alles zit op één plek, waardoor het makkelijk is seminars te organiseren. Enige nadeel, zegt Van Oosterhout: het is maar één week. „Wanneer je dit geld uitgeeft aan een schaatsploeg ben je de hele winter in beeld.”

Het toernooi levert zakelijk veel spin-off op, ruim 16.000 klanten en partners van ABN Amro bezochten afgelopen week Ahoy. Het is het grootste netwerkevenement van Nederland: de helft van de bezoekers (dit jaar ruim 116.000) wordt uitgenodigd door een zakenrelatie. Het toernooi werd dit jaar en vorig jaar publicitair gedragen door Federer. Vrijdagavond baalde Boekhorst toen de Zwitser onverwacht verloor van Benneteau. De organisatie betaalde naar verluidt 1 miljoen euro startgeld voor Federer. „Dat hij verloor was even slikken. Maar hij heeft ons een fantastische week gegeven. Hij is volgend jaar weer van harte welkom.”