Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Entertainment

De Partizanen nemen nietszeggende tv op de hak

Met razendsnelle, kurkdroge dialogen won het duo De Partizanen zaterdag op het Leids Cabaret Festival zowel de juryprijs als de publieksprijs.

Het Leids Cabaret Festival is zaterdagavond gewonnen door het duo De Partizanen. Met hun absurdistische sketches wist het tweetal, bestaande uit Thomas Gast en Merijn Scholten, zowel de juryprijs als de publieksprijs te veroveren.

Als het om de lach ging, was het een ongelijke strijd met de andere twee finalisten, Jan Beuving en Kiki Schippers. Zij bewogen zich nadrukkelijk aan de andere kant van het cabaretspectrum: de liedkunst. Beiden hadden rake en ontroerende nummers op hun repertoire.

Of De Partizanen onverbiddelijk gaan doorbreken is nog maar de vraag. Het lijstje winnaars van het prestigieuze festival is weliswaar indrukwekkend, met Erik van Muiswinkel, Najib Amhali, Lebbis & Jansen, Javier Guzman (die nota bene Wim Helsen versloeg), Sanne Wallis de Vries, Sara Kroos en Micha Wertheim. Maar Katinka Polderman, die in 2005 won, is de laatste winnaar die werkelijk naam heeft gemaakt. Andersom is verliezen niet per se het einde. Pieter Derks werd in 2004 reeds in de voorrondes uitgeschakeld. Ook Claudia de Breij haalde de finale niet in 1997.

Potentie hebben De Partizanen volop. Gast en Scholten (beiden 29 jaar oud) maken elk al vele jaren deel uit van de Comedytrain en zijn geoefende stand-uppers. Hun talent ligt bij de razendsnelle, kurkdroge en kolderieke crosstalks, die voortreffelijk getimed zijn en waarin de nietszeggendheid van televisiegesprekjes op de hak wordt genomen.

Zo vragen ze elkaar naar het nieuws van de dag. En ja, Thomas heeft ook buitenlands nieuws: de boeking voor de wintersport. Waarop Merijn vraagt: „Toch nog onverwachts: hoe is daar op gereageerd?”

Thomas: „Ik heb voor jou de stemming nog even gepeild, Merijn, op de social media, en dan zie je in de twittercloud dat termen als ‘zin in’ en ‘we gaan weer’ en hashtag ‘lange latten’ het goed doen bij mij.”

Meesterlijk was het nummer waarin Gast optrad als lijdend aan HGV: een man die nooit kan kiezen, want hij heeft Helemaal Geen Voorkeur. De jury liet weten ‘overrompeld’ te zijn door het spelgemak van de twee, ‘en dat met elke speeldag nieuw materiaal’.

Enkele kanttekeningen hadden overigens heus niet misstaan – zeker niet bij een act van twee mannen die al professioneel bij de Comedytrain actief zijn. Het eerste nummer, over een zogenaamde vergadering betreffende hun sketches, met Gast in berenpak, was een te uitgesponnen en melige start en ook de afronding was gemakzuchtig.

Jan Beuving (30) stelde daar een bewust uitvergrote houterigheid en wereldvreemdheid als wiskundige tegenover. In zijn liedjes maar ook in zijn praatjes rijmde hij er kwistig op los, over uiteenlopende zaken als racistische voetballers en de spellingscontrole op je mobiel. Beuving gaf onder meer een ode ten beste aan de stelling van Pythagoras, die „en passant laat zien dat Griekenland vroeger de cijfers wel op orde heeft gehad” – een van de spaarzame verwijzingen naar de actualiteit.

In het gat dat Kees Torn (ook een vroegere winnaar van festival) heeft achtergelaten, zou Beuving kunnen stappen als hij zich verder ontwikkelt. Een zorgvuldig en gaaf lied als dat over de opvlammende liefde tussen zijn opa en oma is alvast een onderdeel om te koesteren.

Bij de 25-jarige Kiki Schippers hadden de anekdotes nog minder om het lijf, maar des te intrigerender waren enkele liedjes. Gepijnigd klonk ze in haar grimmige lied over vaders, die altijd maar als eerste sterven, terwijl moeders alleen maar ziek zijn. Die „blijven altijd maar leven”. Even hartstochtelijk gezongen was het bluesy en tegendraadse liefdeslied met de smeekbede „Ga weg uit mijn lijf.” Maar daar stonden mindere liedjes tegenover. Als Schippers zich daarvan ontdoet: wie weet wat het nog met haar wordt. De finale van een cabaretfestival is nog maar het begin.

Finalisten op tournee: maart t/m juni. Inl: leidscabaretfestival.nl.