Auto van de week

Je zou zomaar familieneigingen krijgen van de Ssang Yong Rodius.

Controversieel design kan het imago van een merk versterken. Denk aan Citroën, aan de krankzinnig vormgegeven BMW’s van het vorige decennium. Een fabrikant kan het ook te gek maken. De SsangYong Rodius, een Koreaanse MPV (multi purpose vehicle), werd de paria van de automarkt. Schokkend lelijk was hij. De ontwerper moest stomdronken zijn geweest. Terwijl hij, misschien per ongeluk, een prachtige prestatie had geleverd; ruimte creëren voor maximaal elf inzittenden, in een personenbus die je met een gewoon rijbewijs mocht besturen. Toen ik er in Italië op een parkeerterrein een halve voetbalclub in zag verdwijnen, was ik toch jaloers. Ik had de trainer van die jongens willen zijn, gezellig. Maar ik wist zeker dat de Rodius als business case onhoudbaar was. Dus niet. Er komt een opvolger.

De nieuwe is een beetje opgeknapt, meer niet; iets lelijks dat de herinnering aan iets nog lelijkers moet uitwissen. Maar op een interieurfoto zie ik zijn raison d’être. Vier rijen stoelen, een paleis. De merkwaardigste familieneigingen maken zich van me meester. Voor hem wil ik picknicken, zelfs kamperen. Ik ben nu al fan van een auto die zich niet schaamt voor zijn onaanzienlijkheid. Hij is een heldendaad om je vingers bij af te likken, pure functionaliteit.