Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Weer

NS-topman: treinreizigers piepen

Reizigersorganisaties en passagiers „piepen een beetje” als zij klagen over de winterdienstregeling van NS. Dat zegt NS-topman Bert Meerstadt vandaag in een interview in deze krant. Kritiek op de dienstregeling wijst hij af als een „onbenullige analyse”.

NS heeft het aantal beschikbare treinen dit jaar al negen dagen verkleind. Volgens NS wordt daarmee bij sneeuw of vorst het aantal vertraagde treinen beperkt en weten passagiers beter waar ze aan toe zijn. Reizigersorganisaties als Maatschappij voor beter OV en Rover hebben de winterdienstregeling bekritiseerd. Volgens hen schetst NS een geflatteerd beeld door te stellen dat het merendeel van de treinen gewoon rijdt: juist op drukke trajecten halveert bij sneeuw het aantal treinen.

Volgens Meerstadt is de aangepaste dienstregeling „goed overlegd met de reizigersorganisaties”. „We rijden niet met de aangepaste dienstregeling omdat we het de reiziger zo graag lastig willen maken. We willen de reiziger een dienst bewijzen door voorspelbaar te zijn. En deze winter houdt de dienstregeling zich beduidend beter dan in de jaren ervoor.”

Meerstadt erkent de kritiek op propvolle treinen tijdens de spits, maar zegt dat de winterdienstregeling de optimale oplossing is. „We maken de treinen zo lang als we kunnen, maar de perrons hebben ook maar een bepaalde lengte.” Volgens hem wordt het beeld van de problemen op het spoor „vaak gekleurd door mensen die niet in de trein willen zitten en daar nog een goede reden voor moeten vinden”.