NS-topman: reizigersorganisaties ‘piepen’ over winterdienstregeling

NS-topman Bert Meerstadt vindt dat reizigersorganisaties “een beetje piepen” als zij klagen over de winterdienstregeling. Dat zegt Meerstadt vanochtend in een interview met nrc.next.

NS-directeur Bert Meerstadt tijdens een algemeen overleg in de Tweede Kamer over de winterproblematiek op het spoor. Foto ANP / Valerie Kuypers

NS-topman Bert Meerstadt vindt dat reizigersorganisaties “een beetje piepen” als zij klagen over de winterdienstregeling. Dat zegt Meerstadt vanochtend in een interview met nrc.next.

De Nederlandse Spoorwegen lieten gisteren, vanwege de verwachte sneeuwbuien, de treinen weer volgens een beperkte dienstregeling rijden. De NS heeft dat deze winter al elf keer gedaan, om zo te voorkomen dat bij vertragingen het drukke Nederlandse spoorwegnet helemaal vastloopt. Reizigersorganisaties als Rover en Maatschappij voor beter OV hebben de winterdienstregeling de afgelopen tijd fel bekritiseerd. Volgens de belangenorganisaties schetst de NS onder meer een vertekend beeld door te stellen dat 80 procent van de treinen gewoon rijdt, omdat juist op drukke trajecten 50 procent van de treinen bij sneeuw van het spoor wordt gehaald.

In het interview zegt Meerstadt dat de aangepaste diensregeling “goed is overlegd met de reizigersorganisaties”:

“We rijden niet met de aangepaste dienstregeling omdat we het de reiziger zo graag lastig willen maken. We willen de reiziger een dienst bewijzen door voorspelbaar te zijn. En deze winter, waarin we meer dan tien grote sneeuwbuien hebben gehad, houdt de dienstregeling zich beduidend beter dan in de jaren ervoor.”

‘Aangepaste dienstregeling meest optimale oplossing’

De NS-topman erkent de kritiek op propvolle treinen tijdens de spits, maar stelt dat de aangepaste dienstregeling de meest optimale oplossing is:

“We maken de treinen zo lang als we kunnen, maar de perrons hebben ook maar een bepaalde lengte. We weten dat het drukker is, dat reizigers meer moeten staan, vaker moeten overstappen. We hebben de winterdienstregeling heel zorgvuldig afgewogen, het met zowel de reizigersorganisaties als de rijksoverheid besproken.”

Volgens Meerstadt wordt het beeld van de problemen op het spoor bovendien “vaak gekleurd door mensen die niet in de trein willen zitten en daar nog een goede reden voor moeten vinden”.

    • Dolf de Groot