Valentijnsdag, dat is best serieus allemaal

Vandaag is het Valentijnsdag. Veel leerlingen zijn er zenuwachtig voor. Krijgen ze een roos, of een lolly, of helemaal niks?

DEN HAAG - Leerlingen Anna (l) en Roos ¨ delen op middelbare school de Populier in Den Haag donderdagochtend aan de Havo5 klas lollies uit voor Valentijnsdag. ILVY NJIOKIKTJIEN
DEN HAAG - Leerlingen Anna (l) en Roos ¨ delen op middelbare school de Populier in Den Haag donderdagochtend aan de Havo5 klas lollies uit voor Valentijnsdag. ILVY NJIOKIKTJIEN ILVY NJIOKIKTJIEN

In haar klas heeft een jongen een hartvormige lolly met daaraan een kaartje verstuurd naar een klasgenootje. Maar dat meisje hééft al verkering. En die jongen met wie ze gaat, die zit óók bij hun in de klas.

Zippora Peters (15) staat bij een rij kluisjes op haar middelbare school De Populier in Den Haag. Ze vertelt het verhaal opgewonden aan twee vriendinnen. „Echt? Echt?”, reageren die, vol ongeloof. Ja, Zippora weet het zeker. Ze veert op en neer op haar Nike Air Max met tijgerprint. „Ik zat er naast toen hij het kaartje schreef.”

Het is het gesprek van de dag op De Populier: Valentijnsdag. Wie heeft wie een lolly van 1,50 euro gestuurd? En, ook belangrijk: waarom? Omdat je verliefd bent, of omdat je iemand wilt foppen? Of omdat het zielig is als je beste vriendin niets krijgt?

Michelle Schaap (17) staat met de fiets in haar hand voor het schoolplein, ze heeft twee lolly’s gestuurd. Eén aan een „leuke donkere jongen” en één aan een vriendin. Die vriendin is heel sneu, vertelt ze. „Die zou vandaag een jaar verkering hebben en het is net voor Valentijnsdag uitgegaan.”

Vandaag ontvangen de scholieren de lolly’s. Maar niet alleen op De Populier, op vrijwel alle middelbare scholen in het land wordt er iets gedaan aan Valentijnsdag. Leerlingen delen snoep, rozen en ballonnen uit. Ze schrijven gedichten, zingen liedjes, bakken koekjes, sturen (semi) anonieme teksten (‘ik zit naast je bij bio en je bent zo leuk’) naar een speciale Facebookpagina. Of ze gaan mooi gekleed in de versierde kantine op de foto en krijgen een knuffel van iemand in een berenpak.

Het is een hele happening, vertelt een docent die niet met haar naam in de krant wil. Sommige scholieren liggen er ’s nachts wakker van, weet ze. „Het zijn vooral de meisjes die zich druk maken. Zij hebben de jongens wat gestuurd, maar krijgen ze ook iets terug?”

Het zijn vooral de eerste- en tweedeklassers die Valentijnsdag heel serieus nemen, zegt Betsy Schouten (15). Ze zit op het Gymnasium Haganum in Den Haag en organiseert samen met andere leerlingen de Valentijnsdag op school. Scholieren kunnen rozen naar elkaar sturen.

Ze kent een verhaal over iemand die vijf rozen voor zichzelf had gekocht. „Die wilde niet afgaan.” De jonge kinderen vragen ook echt verkering aan elkaar, terwijl de ouderen het meer zien als een leuke grap.

Het versturen van een roos kost twee euro op het Haganum. Er zit een kaartje bij. Betsy laat er eentje zien. ‘Omdat je het missende puzzelstukje van mijn hart bent’, staat er op. Je geliefde hoeft niet per se hier op school te zitten, vertelt ze. „We werken samen met vier andere scholen. Dus de rozen gaan over en weer.”

Op sommige scholen blijft het niet bij het uitwisselen van rozen of snoepgoed. Daar zit er ook een diepere betekenis achter Valentijnsdag. Zo zijn er scholen die een hele week in het kader stellen van liefde en vriendschap.

Neem het Edudelta College in Barendrecht, daar komen tijdens de ‘Liefdesweek’ onderwerpen als veilig vrijen, homoseksualiteit en pesten aan bod. Er is een speciaal lespakket en de leerlingen voeren een theaterstuk op.

Bij De Populier is Valentijnsdag ook meer dan alleen lolly’s kopen en geven. Het geld dat het snoepgoed opbrengt gaat naar een goed doel. De school doet mee aan projecten van ontwikkelingsorganisatie Edukans. Dat houdt in dat De Populier geld doneert en dat een leerling om het jaar een ontwikkelingsland bezoekt.

Adaya Koerhuis Garcia (16), aangesloten bij de leerlingenraad, vertrekt binnenkort voor tien dagen naar Malawi. Samen met andere scholieren bezoekt ze een school. Het doel: met Afrikaanse leerlingen praten om taboes te doorbreken. „We praten dan over uithuwelijken en hiv, bijvoorbeeld.”

Adaya heeft samen met een paar anderen de hartvormige lolly’s voor Valentijnsdag gekocht, „helemaal bij de Sligro”. Voorgaande jaren bestelde de school rozen. Maar daar moet een flesje omheen waar water inzit, vertelt Adaya. „En zelfs dat was niet voldoende om ze in leven te houden. Aan het einde van de dag hingen de rozen in je kluisjes er verlept bij.” Bovendien zijn de lolly’s een stuk goedkoper (50 cent per stuk). „En dat is weer winst voor Malawi.”

Buiten op het schoolplein staat een groepje jongens. Ze dragen dikke zwarte jassen en gekleurde gympen. Hebben zij iemand een lolly gestuurd? „Nee, natuurlijk niet”, zegt de één. „Ik anders wel”, zegt de ander. „Naar jouw ex!”

Opinie: pagina 19