Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Economie

American Airlines en US Airways bevestigen fusie - ‘hogere prijzen’

epa03583091 (FILE) A composite file photo showing passenger jets of US Airways (top) at LaGuardia Airport in New York City, dated 10 October 2006, and American Airlines (bottom) at Dallas Fort Worth International Airport in Dallas, Texas, USA, dated 29 November 2011. The boards of American Airlines' parent corporation and US Airways Group have voted separately to approve a merger that will create the world's largest airline, according to The Wall Street Journal late 13 February 2013. The deal is to be officially announced 14 February 2013 in the US, and documents with the details are to be filed with the US Bankruptcy Court in New York the same day, the Journal reported, quoting people familiar with the merger. American Airlines declared bankruptcy in November 2011, and has continued operating under Chapter 11 bankruptcy, which grants companies protection from creditors while they reorganize their debt. EPA/MATT CAMPBELL / LARRY W. SMITH
epa03583091 (FILE) A composite file photo showing passenger jets of US Airways (top) at LaGuardia Airport in New York City, dated 10 October 2006, and American Airlines (bottom) at Dallas Fort Worth International Airport in Dallas, Texas, USA, dated 29 November 2011. The boards of American Airlines' parent corporation and US Airways Group have voted separately to approve a merger that will create the world's largest airline, according to The Wall Street Journal late 13 February 2013. The deal is to be officially announced 14 February 2013 in the US, and documents with the details are to be filed with the US Bankruptcy Court in New York the same day, the Journal reported, quoting people familiar with the merger. American Airlines declared bankruptcy in November 2011, and has continued operating under Chapter 11 bankruptcy, which grants companies protection from creditors while they reorganize their debt. EPA/MATT CAMPBELL / LARRY W. SMITH Voor American Airlines is de fusie met US Airways de redding van het bedrijf, de luchtvaartmaatschappij was al ruim een jaar zo goed als failliet. Foto ANP / Matt Campbell / Larry Smith

De vannacht aangekondigde fusie tussen American Airlines en US Airways is vandaag bevestigd door de twee luchtvaartmaatschappijen meldt AP. Het bedrijf dat de naam American Airlines krijgt, zal worden geleid door Doug Parker, CEO van US Airways. Tom Horton, CEO van American Airlines, wordt voorzitter van bestuur.

Volgens de luchtvaartmaatschappijen zal met de fusie een miljard dollar per jaar worden bespaard. De nieuwe combinatie leidt tot de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld met 6.500 vluchten per dag, een vloot van 950 toestellen, 94.000 werknemers en een marktwaarde van meer dan 7,5 miljard euro, en zal een grote concurrent zijn voor de huidige marktleiders United Continental, Delta Air Lines en de Amerikaanse partner van Air France-KLM.

De fusie is dan ook een inhaalslag om achterstand in te lopen op United dat in 2010 met Continental Airlines fuseerde, en op Delta dat in 2008 fuseerde met Northwest, schreef economieredacteur Frank Kuin in NRC:

“Bij die twee fusies ging het om kostenbesparingen door schaalvoordelen, in een sector die al jarenlang kampt met oplopende kosten door overcapaciteit en dure brandstof. Door de krachten te bundelen zouden American, de voormalige marktleider in de VS die is gezakt naar de derde plaats en US Airways, de nummer vijf, de koppositie heroveren.”

Fusie moet nog goedgekeurd

De beide luchtvaartmaatschappijen bieden samen ook het grootste netwerk van verbindingen in Noord-Amerika en met directe vluchten tussen Nederland en de VS. Door de transactie kunnen de overblijvende vliegtuigmaatschappijen hogere prijzen gaan berekenen voor vliegtickets. Er is immers minder concurrentie. Het is dan ook nog afwachten of de fusie goed zal worden gekeurd door de Amerikaanse mededingsautoriteiten. Kuin:

“Aangenomen wordt dat de fusie het groene licht zal krijgen omdat de twee partners slechts weinig routes in hun netwerk hebbebn die overlappen - ongeveer twaalf - hetzelfde aantal als bij de twee eerdere megafusies werden goedgekeurd.

De beide partijen waren sinds augustus in onderhandeling. American Airlines vroeg eind 2011 faillissement aan. Het bedrijf deed een beroep op ‘Chapter 11’, waarbij een bedrijf onder toezicht van de rechtbank onderhandelt met de schuldeisers, banken, werknemers en aandeelhouders om tot een oplossing te komen. Schuldeisers van het bedrijf hadden op een fusie aangedrongen om het bedrijf weer gezond te maken. American Airlines kon tijdens deze herstructurering overigens gewoon doorvliegen.