‘Telegraaf meest zichtbare krant - GeenStijl kan niet zonder dode bomen’

RIJSWIJK - De Provinciale Statenverkiezingen domineren donderdag de ochtendkranten. De uitslag van de verkiezingen blijft spannend. Na het tellen van 98 procent van de stemmen lijkt het erop dat de coalitie met 37 zetels geen Senaatsmeerderheid behaalt. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT
RIJSWIJK - De Provinciale Statenverkiezingen domineren donderdag de ochtendkranten. De uitslag van de verkiezingen blijft spannend. Na het tellen van 98 procent van de stemmen lijkt het erop dat de coalitie met 37 zetels geen Senaatsmeerderheid behaalt. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT De Telegraaf is de meest zichtbare krant, zo blijkt uit het mediaonderzoek van Publistat. Foto ANP / Lex van Lieshout

Dagblad De Telegraaf is de krant die in 2012 het meest zichtbaar is in de andere kranten. Zo blijkt uit het onderzoek ‘Zegt de ene krant over de andere’ dat vandaag verschijnt.

De Nederlandse Nieuwsmonitor en Publistat Mediaonderzoek hebben 237.283 artikelen bekeken in de zes belangrijkste nationale dagbladen - De Telegraaf, de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw, Financieel Dagblad en Algemeen Dagblad - en op de website GeenStijl. Wat blijkt? In de artikelen noemden de onderzochte media elkaar 6.695 keer in 4.180 artikelen. Dus in 1,8 procent van de bekeken artikelen schreven de onderzochte dagbladen plus website over elkaar, soms als onderwerp van gesprek, soms als nieuwsbron en bij GeenStijl als verwijzing met een link.

De Telegraaf is in bijna de helft van deze artikelen onderwerp van berichtgeving. Als in: “De Telegraaf helpt rechts een handje” (een artikel uit de Volkskrant, 12 september). GeenStijl linkt regelmatig naar artikelen in De Telegraaf, beide onderdeel van TMG, Telegraaf Media Groep. Ook dat komt de zichtbaarheid van de grootste ochtendkrant van Nederland ten goede.

De Telegraaf zelf noemt zelden een andere krant, slechts in één op de vijfhonderd artikelen. Bij het Financieel Dagblad is het percentage artikelen met de naam van een concurrerende krant 1,3 procent. NRC Handelsblad: 1,2 procent.

GeenStijl baseert bijna een derde van berichten op krantenstukken

Bij GeenStijl is dat percentage 28 procent. Omdat GeenStijl bijna een derde van de berichten baseert op een verhaal in een krant, noemen de onderzoekers de website wel “duider van dode bomen”. Die afhankelijkheid is opvallend, omdat de site graag afgeeft op papieren media: “de dode bomenbrigade”. Hun grootste leveranciers zijn De Telegraaf (“Televaag” genoemd, of “TelePaniek”) en de Volkskrant (ook wel “de Azijnbode”).

GeenStijl produceert zelf zelden nieuws waarvan anderen melding maken. Gemiddeld twee artikelen per maand, verdeeld over zes kranten. Ofwel: 0,33 artikelen per maand per krant. Dat is aanzienlijk lager dan alle kranten. NRC Handelsblad levert het vaakst nieuws waar anderen naar verwijzen: 493 keer. Eigen nieuws van De Volkskrant haalt 434 keer een andere krant met naamsvermelding. Voor De Telegraaf is dat 427 keer.

Overigens is NRC Handelsblad in 2012 ook vaak genoemd in verhalen die de krant als onderwerp namen. Belangrijkste aanleidingen: een omstreden artikel over het ziekbed van prins Friso en het afscheid van columnist Jerôme Heldring.

Volkskrant en NRC ontzien elkaar niet

Het viel de onderzoekers op dat dagbladen erg kritisch over elkaar schrijven. Vooral de Volkskrant en NRC Handelsblad ontzien elkaar niet. De Telegraaf wordt voornamelijk negatief besproken door de anderen.

Opvallend is ook dat het Algemeen Dagblad, qua abonneeaantal de tweede krant van Nederland, voor de concurrentie niet lijkt te bestaan. Zo besteedde De Telegraaf in 2012 niet meer dan vijf zinnen aan het AD. Uitkomsten van oliebollentest en haringtest halen zelden een andere krant.

Reden van het onderzoek? De gedachte is dat bedrijven, instellingen en zelfs privépersonen graag willen weten bij welke krant zij hun nieuws moeten pluggen om gehoord te worden door een zo groot mogelijk publiek. Wie neemt wat over uit wie. De onderzoeksbureaus zijn van plan het onderzoek jaarlijks te herhalen.