‘KLM volgt trend en gaat binnen Europa geld vragen voor ruimbagage’

Bagage inchecken gaat meer kosten bij KLM.
Bagage inchecken gaat meer kosten bij KLM. Foto ANP / Lex van Lieshout

Luchtvaartmaatschappij KLM gaat vanaf april op vluchten binnen Europa geld vragen voor bagage die meegaat in het ruim. Bij het van tevoren inchecken van bagage gaat het om vijftien euro, wie op Schiphol een niet-aangemelde koffer mee wil nemen, betaalt dertig euro. De KLM maakt de maatregel deze week bekend, schrijft NOS vandaag.

De KLM gaat daarnaast het gewicht en de afmetingen van handbagage strenger controleren. Verwacht wordt namelijk dat mensen meer in de handbagage gaan proberen te proppen. Wie een tas of koffer groter dan 55 bij 25 bij 35 centimeter bij zich heeft, of een die zwaarder is dan twaalf kilo, moet deze alsnog inleveren als ruimbagage. Daarvoor moet dan direct dertig euro worden betaald in onlangs geïnstalleerde pinautomaten bij de gates. Handbagage kan verder nog steeds gratis mee.

In de praktijk reizen veel zakenmensen al alleen met handbagage. De maatschappij speelt dus in op een bestaande trend, aldus een woordvoerder van de vliegtuigmaatschappij tegen de NOS:

“60 tot 70 procent van onze passagiers reist binnen Europa alleen met handbagage. [...] We zien dat mensen liever minder voor hun ticket betalen. Daarom gaan we meer vluchten voor een lagere prijs aanbieden. Er moet alleen wel extra voor de bagage worden betaald.”

De nieuwe prijzen zullen naar verwachting met name vakantiegangers treffen. Leden van de KLM-club hoeven niet te betalen voor hun koffer.

Andere maatschappijen vragen al extra voor ruimbagage

KLM hoopt met de maatregelen extra opbrengsten binnen te halen, schrijft de Volkskrant vandaag. Wie met KLM-dochter Transavia reist, betaalt nu al tussen de tien en honderd euro voor ruimbagage. Ook bij Air France-dochter HOP! moet tussen de vijftien en dertig euro worden betaald voor een koffer in het ruim.

De tarieven passen in de trend dat vliegmaatschappijen per vlucht steeds meer opties en prijzen aanbieden. Zo kunnen reizigers nu al kiezen uit wel of geen extra beenruimte, wel of geen stoelkeuze of tegen bijbetaling beter eten dan de andere passagiers.