Heineken boekt meer winst en omzet in 2012

Heineken boekte opnieuw winst in 2012.
Heineken boekte opnieuw winst in 2012. Foto ANP / Erik van 't Woud

Heineken heeft in het afgelopen jaar de omzet en de winst zien stijgen. De Amsterdamse bierbrouwer meldt vandaag bij de jaarcijfers van 2012 dat het vrijwel in de hele wereld meer volume aan bier heeft weten te verkopen, behalve in het door de crisis geplaagde West-Europa.

De omzet van Heineken groeide met 7,4 procent tot 18,4 miljard euro. Vorig jaar was de omzet 17,12 miljard euro. Autonoom nam de omzet met 3,9 procent toe, waarvan anderhalf procent kwam door hogere volumes en 2,4 procent door een hogere prijs per hectoliter bier.

In vier van de vijf regio’s boekte het bedrijf een volumegroei, waardoor het wereldwijde marktaandeel groeide. Van het merk Heineken werd 5,3 procent meer volume verkocht.

De winst van Heineken kwam uit op 2,9 miljard euro. Deze verdubbeling kwam voor de helft door een boekwinst op de acquisitie van de Aziatische brouwer APB, zoals vorige week al bekend werd gemaakt. Autonoom groeide de winst met 1,6 procent.

Volgens topman van Heineken Jean-François van Boxmeer kenmerkt het afgelopen jaar zich door “grote vooruitgang”. De aanwezigheid in groeimarkten is aanzienlijk vergroot door de overname van APB. Azië, Afrika en Latijns-Amerika hebben in het afgelopen jaar goed gepresteerd, stelt Van Boxmeer. In Europa was sprake van een “uitdagende marktomgeving”.