Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Economie

Pijpleiding Keystone beter voor milieu

De voorgestelde Keystone XL-pijpleiding naar de Verenigde Staten lijkt de groenste optie voor de export van de olie die afkomstig is uit de Canadese teerzanden.

Maar Washington doet er lang over om zijn goedkeuring aan het project te hechten, dus onderzoekt Canada nu de alternatieven. Het vervoeren van de olie met tankers, zoals voorgesteld door de olierijke Canadese provincies, zou echter vervuilender en riskanter zijn. De Amerikaanse ‘niet-in-mijn-achtertuin’-oppositie tegen Keystone is slecht voor de planeet en voor de Amerikaanse energieveiligheid. Het ministerie van Buitenlandse Zaken van de VS, dat het project al sinds 2008 overweegt, zal misschien pas aan het begin van de zomer een besluit nemen.

Inmiddels hebben de exportproblemen de prijs van de Canadese olie al omlaag gedrukt naar een niveau dat 30 procent lager ligt dan die van het Amerikaanse West Texas Intermediate, waardoor de inkomsten voor de producenten en de overheid teruglopen. Olieproducerende provincies als Alberta en New Brunswick zinnen nu op andere mogelijkheden. Eén van de nieuwe plannen is het per pijpleiding transporteren van de olie naar de oostkust, om het zwarte goud vervolgens naar de VS te verschepen.

De boodschap voor Amerikaanse tegenstanders van het Keystone-project van TransCanada is dat het tegenhouden ervan Canada er niet van zal weerhouden zijn voorraden te exploiteren, die – met 175 miljard vaten – momenteel netto zo’n zeven maal het bruto binnenlands product van het land waard zijn.

Als de voornaamste zorgen het milieu betreffen, zijn de alternatieven nóg erger. Het scheepvaartverkeer neemt 4 procent van de mondiale uitstoot van broeikasgassen voor zijn rekening, naast zo’n 30 procent van de vervuiling met stikstofoxide, aldus de International Maritime Organization. Tankers kunnen ook een hoop olie verliezen.

Pijpleidingen zijn misschien niet superschoon, maar wel veel minder energie-intensief. Eventuele lekken kunnen vaak makkelijker gedicht en opgeruimd worden. Als de Verenigde Staten hun neus optrekken voor Canadese olie, zal een groter deel daarvan waarschijnlijk naar Aziatische raffinaderijen vloeien, waar de emissienormen zwakker zijn.

Afgezien van de ‘groenheid’ van Keystone zou het vooruitzicht meer olie te kunnen importeren van een vriendelijke buurstaat voor de VS ook een krachtig motief moeten zijn om het project goed te keuren. Canada is een stabielere handelspartner dan andere landen waarvan de VS nu hun olie betrekken, zoals Nigeria, Venezuela en Saoedi-Arabië.

Sommige tegenstanders van Keystone zal dat misschien niet zo veel kunnen schelen. Maar het tegenhouden van het project zou ook wel eens minder gunstig voor het milieu kunnen zijn.

BreakingViews is een dagelijks financieel commentaar uit het buitenland. Vertaling Menno Grootveld.