Kunstcritici verdeeld over halfnaakte zelfportretten George W. Bush

Een hacker brak donderdag in op de e-mailaccounts van de vroegere Amerikaanse president George H.W. en George W. Bush. De site The Smoking Gun publiceerde een aantal privéfoto’s van de familie-Bush, net als een een aantal wel hele bijzondere schilderijen van de vorige Amerikaanse president.

Dit schilderij van George W. Bush trok op Amerikaanse sites de nodige aandacht. Foto thesmokinggun.com

Een hacker brak donderdag in op de e-mailaccounts van de vroegere Amerikaanse president George H.W. en George W. Bush. De site The Smoking Gun publiceerde een aantal privéfoto’s van de familie-Bush, net als een een aantal wel hele bijzondere schilderijen van de vorige Amerikaanse president.

De familie-Bush wil niet reageren op de berichten over de hack, maar de foto’s lijken authentiek. Op één van de foto’s is de recente opname van George H.W. Bush in het ziekenhuis te zien. De geheime dienst is inmiddels een onderzoek begonnen naar de vraag hoe hacker ‘Guccifer’ toegang kon krijgen tot de privéaccounts van de Bushes.

Naast de foto’s trof Guccifer ook twee afbeeldingen aan van schilderijen die George W. Bush zou hebben gemaakt. Het eigenaardige is dat het zelfportretten van de president zijn terwijl hij zich scheert in de badkamer of in bad zit. Op de foto’s is overigens geen naakt te zien, maar tot enige verwondering hebben ze in Amerika zeker geleid.

‘The purity of the lone American farmer’

The Daily Beast, de site van magazine Newsweek, verzamelde de meningen van kunstcritici, die zoals te verwachten was in alle gretigheid recensies schreven over de schilderijen. Jerry Saltz prijst op Vulture.com onderstaande setting waarin Bush zijn schilderijen blijkbaar maakte:

“The architecture strikes me as real and imagined: a small central home with maybe an addition, and a large round silo. There appear to be two crosses atop this overall structure, one on the main house and a larger one on the silo. American Gothic indeed. [...] The purity of the lone American farmer. Individuality. No neighbors in sight. Alone on one’s own land. It is the isolation of rural America writ in bricks and mortar. Clearly this is not a poor person’s home. The yard is well kept. Two benches allow contemplation of this secret garden. It’s part Grandma Moses, part Thomas Kinkade, part the dry, flickering, detailed brushwork of contemporary artist Ellen Altfest.”

‘He is chaste and untouched even when alone’

Het schilderij waarop te zien is dat Bush in bad zit deed ook de wenkbrauwen fronsen. Hrag Vartanian van kunstblog Hyperallergic vindt het maar een “dof schilderij”, hoewel Saltz opnieuw gefascineerd is door het schilderwerk van de oud-president:

“The other picture is the strangest, and the strongest. From over his shoulder, we see Bush looking at himself in the bathtub. This means we’ve seen two images of him cleansing himself, in warm water. It’s already enough to set you off on fantasies of aloofness, aloneness, exile, and hiding. Bush regards himself. Yet nothing untoward is showing or seen. He is chaste and untouched even when alone.”

‘Rather than mock his endeavors, they should be welcomed’

Niet iedereen is zo enthousiast als Saltz over de schilderkunsten van ‘W.’. Gawker vindt ze “onhandig en simpel” en Oliver Burkeman van The Guardian noemt de werken “prullerig”. Philip Kennicott van The Washington Post vindt het tot slot gewoon erg leuk om te zien hoe een voormalig president zich uit op het doek:

“Perhaps because Bush always projected a self image of great force and confidence, it seems odd, at first, to see him explore another part of his psyche, more self exploratory and inward. But there is no contradiction in a man having public and private personas at odds with each other, and it is only a foolish prejudice that sees painting, or art of any sort, as somehow incompatible with political life. [...] Indeed, this might be the best thing that has happened to the arts in a long time. Suddenly, without our having had any inkling of it, we have an ex-President who is uniquely positioned to champion the arts. Rather than mock his endeavors, they should be welcomed.”

    • Pim van den Dool