Nieuwe visies op oude modefoto’s

Ambitieuze jonge modemensen zijn er meer, maar weinig doen wat Martijn Nekoui (24) doet: exposities maken. Vorig jaar studeerde hij af met een tentoonstelling die hij Moam noemde, naar Mode en Amsterdam. Jonge, of in elk geval hedendaagse, ontwerpers en fotografen maakten speciaal daarvoor nieuwe interpretaties van bekende werken als een cape van Frans Molenaar, een foto van Paul Huf, Mathilde Willink als stijlicoon, een parfumfles van Viktor & Rolf.

Volgens hetzelfde principe heeft hij  nu een expositie neergezet in de dependance van fotografiemuseum Foam, &Foam: Moam & Foam – die naam gaat wel beklijven, zo.

De curator ging dit keer uit van drie ‘iconische’ foto’s, waarvan er maar een een beroemde modefoto is: Kate Moss, enkel gekleed in een bruidssluier, met een bruidsboeket haar kruis bedekkend; een foto van Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin uit 2003. Daarnaast is er een clownsgezicht van Erwin Olaf uit datzelfde jaar en een foto van Anton Corbijn uit 1996: model Christy Turlington, toen op het toppunt van haar roem, naakt op een houten loopbrug. Aan elke foto koppelde Nekoui door hem samengestelde duo’s van fotograaf en modeontwerper -of merk, die samen een nieuwe interpretatie van het beeld moesten maken.

Nekoui gaat graag uit van bestaande dingen, zegt hij, omdat hij zijn generatie bewust wil maken van de modegeschiedenis. „Zo’n foto als van Kate Moss, die is zo puur, die kan nu niet meer zo worden gemaakt.” Dat kun je je afvragen, maar de oude foto’s bleken voor de meeste deelnemers een werkbaar uitgangspunt.

De foto van Corbijn leverde een foto op van een aangekleed model op een brede, moderne brug,  en drie (bijna) naakten, maar ook een veel vrijere vertaling van het duo Anuschka Blommers en Niels Schumm. Zij namen de symmetrie in Corbijns foto als uitgangspunt en kwamen met een rond, dromerig beeld van een model in een jurk van Mattijs van Bergen, die omgekeerd boven het water hangt.

Als antwoord op Olafs clownsgezicht zijn er foto’s van als clowns geschminkte modellen, maar ook een van een ouderwets zwaar opgemaakt model in een jasje van Frans Molenaar, dat onhandig een vaas met bloemen vasthoudt. Fotograaf Dennis Swiatkowski wilde er er ‘clowneske gevoel’ van de modewereld mee uitdrukken.

De mooiste foto van de expositie werd gemaakt naar aanleiding van de foto van Van Lamsweerde en Matadin, door Martien Mulder: een Thonetstoel waarover een jurkje van Peet Dullaert is gehangen; de vormen van de stoel schijnen door de transparante jurk heen. Een sterk, rustig, tijdloos, maar evengoed modieus beeld. Mulder wilde het moment verbeelden dat vooraf ging aan de foto van haar collega’s: Moss heeft haar jurkje uitgedaan en is naar de andere camera gelopen.

Foto Martien Mulder. Eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad en NRC Next.

Tot en met 17 maart, Foam&, Amsterdam. Foam.org