Geen spel, wel een plek

Game

Proteus

Van: Ed Key en David Kanaga

Voor: OS X, Windows ****

Je kon de bèta al spelen, maar Proteus van Ed Key is nu eindelijk officieel uit. Proteus is de naam van het willekeurig gegenereerde eiland dat je bezoekt, gevisualiseerd in impressionistische pixelvlakken. Aangekomen op het strand zie je op het eerste gezicht alleen wat bomen, maar als je verder loopt, kom je gaandeweg ook torens, standbeelden, stenen en dieren tegen. Je aanwezigheid beïnvloedt het eiland. Dat zie je niet alleen, je hoort het vooral in de geluiden en muziek, die reageren op wat je doet.

Proteus bevat geen echte doelen. Er is geen prestatiedruk, zoals in andere games. Je loopt gewoon over een eiland, en dat is op zichzelf al een bijzonder prettige ervaring. Tijdens het lopen is er ook genoeg te doen. Keer op keer ondernam ik een tocht die ik halverwege afbrak omdat ik een groepje dieren achterna ging of naar een uitzicht wilde kijken. Elke keer als er een dag of een seizoen voorbij is, verandert Proteus en zijn er weer nieuwe dingen te beleven.

De doelloosheid en eindeloze variëteit van Proteus maken dat je niet uitgekeken raakt. Het is dan geen spel, maar een serene plek waar je altijd terug kunt blijven komen.