Modeduo Puck & Hans had Jean-Paul Gaultier mooi als eerste

Puck Kroon en Hans Kemmink, beter bekend als het modeduo Puck & Hans, voorzagen Nederland in de jaren tachtig vanuit hun winkel op het Rokin te Amsterdam van de juiste, hippe kleding. Het duo verkocht als eerste in Nederland de kleding van Jean-Paul Gaultier, over wie zondag een eerste overzichtstentoonstelling opent in de Kunsthal. nrc.nl belde met Hans.

Puck en Hans, poster van hun Short Cut To Egypt-collectie uit 1978. Foto Hans Kemmink

Puck Kroon en Hans Kemmink, beter bekend als het modeduo Puck & Hans, voorzagen Nederland in de jaren tachtig vanuit hun winkel op het Rokin te Amsterdam van de juiste, hippe kleding. Het duo verkocht als eerste in Nederland de kleding van Jean-Paul Gaultier, over wie zondag een eerste overzichtstentoonstelling opent in de Kunsthal. nrc.nl belde met Hans.

‘We zagen een manneke lopen met een stapel grappige jasjes’

Puck en Hans verkochten zo’n twintig jaar lang kleding van Gaultier vanuit hun winkels in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Daarmee had het duo een primeur in Nederland: “Wij hebben gezorgd voor zijn naamsbelang in Nederland.” Het duo ontmoette Gaultier zo’n 35 jaar geleden voor het eerst in het Sentier Textile in Parijs, een groothandel voor kleding.

“We zagen een manneke lopen met een stapel hele grappige, kleurige jasjes. We spraken hem aan maar wisten niet dat hij het was, en hij zei dat ze voor zijn show waren. Dat bleek dus Gaultier te zijn. Hij zei: kom naar mijn show! Nou ja, sinds die tijd verkochten we hem.”

Kemmink en Kroon vonden de collecties van Gaultier goed bij hun eigen visie op mode passen:

“We verdienden er niet veel aan, want inkopen was duur en moeilijk, maar we vonden wel dat we moesten laten zien wat er nog meer in de modewereld gebeurde. Veel winkels in Nederland speelden op safe in die tijd. Nog steeds eigenlijk. Het is gewoon mode. Toen had Gaultier ook echt impact. Wij geloofden in hem. Je raakte van zijn kleding in vervoering. Ik denk dat we ook uit hetzelfde kraambedje komen.”

Maar de kleding was volgens Kemmink voor Nederland eigenlijk te duur en te moeilijk: “We hebben onze nek voor hem uitgestoken.”

De mooiste collectie van Gaultier volgens Puck en Hans

In al die jaren hebben Puck en Hans heel wat Gaultierstukken zien komen en gaan, maar Puck zijn de geruite jacquetten van Gaultier het meest bijgebleven, vertelt Hans:

“Op een gegeven moment werden de jasjes van Gaultier geproduceerd door de Italiaanse fabrikant Gibo, de Ferrari onder de kleermakers. De materialen werden soepeler, de kleding voor vrouwen dunner.”

Qua modeshow kan Hans zich nog goed een van zijn shows herinneren:

“Dat was een soort transgendercollectie. Wat een man droeg, droeg een vrouw, en andersom. Rokken voor mannen, broeken voor vrouwen. En dan gemaakt door die Italiaanse meesterkleermaker. Die pasvorm, die schnitt - prachtig! En allemaal bedacht door een kleermaker van tachtig!”

Puck & Hans: flamboyant en toonaangevend

Puck en Hans openden in 1974 hun winkel aan het Rokin. Hun stijl was “flamboyant”, schreef NRC-redacteur Hester Carvalho in 1997 in de krant:

“Als een van de eersten doorbrak het echtpaar de grens tussen ‘uitgaanskleding’ en iets voor overdag.”

In 1998, toen hun winkel sloot, kregen de modeontwerpers vanwege hun toonaangevende rol in de Nederlandse modewereld een lintje. Ze werden benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Bekijk een stukje van een show van Puck en Hans in de Amsterdamse Nieuwe Kerk in 1984:

Gaultier + Madonna = punt-bh

Gaultier staat natuurlijk vooral bekend om dat korset van zijn hand dat Madonna droeg tijdens haar Blonde Ambition-toer in 1990. Hij ontwierp ook de rest van de toerkostuums:

En zo zien de ontwerpen van Gaultier er vandaag de dag uit. Bekijk de voorjaarscollectie van Gaultier voor 2013:
http://youtu.be/25a__MeJT9M

NRC-moderedactrice Milou van Rossum schrijft zaterdag 9 februari in een uitgebreid interview met Gaultier in de Lux-bijlage wat de kracht van Gaultier was:

“Gaultiers grote kracht was dat hij kledingstukken uit hun bekende context haalde, en er zo een nieuwe draai en betekenis aan gaf, en vaak een ironische lading. Door spijkerjacks langer te maken en ze sterk te tailleren, werden het bijna elegante, geklede jasjes. Pakken en trenchcoats verloren door korte mouwen en onverwachte uitsnedes hun stijfheid. Trainingspakken werden uitgaanskleding, ondergoed kwam over bovengoed.”

“Aan het einde van het decennium bereikte Gaultier met zijn Junior Gaultier-lijn ook een jonger publiek. Wat heet; er was geen merk dat indertijd een grotere begeerte bij tieners en twintigers opriep. Een Rotterdamse organisator van houseparty’s noemde zijn feesten er zelfs naar.”

De eerste overzichtstentoonstelling ‘The Fashion World of Jean-Paul Gaultier: from the sidewalk to the catwalk‘ wordt morgen officieel door the man himself geopend in de Rotterdamse Kunsthal. Vanaf zondag 10 februari is de tentoonstelling toegankelijk voor het publiek en is te zien tot en met 12 mei.

Lees vandaag in NRC Lux het uitgebreide interview met Jean-Paul Gaultier van Milou van Rossum

    • Judith Laanen