Een boek waarin de spot gedreven wordt met Adolf Hitler en de media voert momenteel de Duitse bestsellerlijsten aan. Maar mag dat eigenlijk wel, lachen om Hitler?
Er Ist Wieder Da is geschreven door Timur Vermes, een journalist die zich in het verleden beperkte tot een rol van ghostwriter. Er zijn inmiddels 400.000 exemplaren van zijn officiële debuut verkocht. In het boek wordt Hitler wakker in het Berlijn van 2011 en groeit hij uit tot een mediapersoonlijkheid. Hij krijgt een rol in een Turks-Duitse tv-serie en gaat daarna de politiek in om in actie te komen tegen hondenpoep en hardrijdende automobilisten.
Vermes wil met zijn boek laten zien ‘dat Hitler in deze tijd net zoveel kans heeft om populair te worden als vroeger’, zo valt in The Guardian te lezen. Vermes is van mening dat Duitsers het zichzelf makkelijk maken door Hitler als het absolute kwaad te zien, en zichzelf aan de andere kant te plaatsen. “De realiteit is echter dat Hitler ons nog steeds fascineert.”
Critici hebben gemengd gereageerd op Er Ist Wieder Da. Zo constateerde een recensent van Die Süddeutsche Zeitung dat het plezier dat Duitsers om het boek hebben een ongemakkelijk plezier is.
Niet alleen de inhoud van het boek is controversieel. Zo zit er daarnaast een flap omheen met de afbeelding van Hitler en kost het boek 19,33 euro, waarmee verwezen wordt naar het jaar waarin Hitler in Duitsland de macht greep.
Overigens: afgaand op de flap van het pas verschenen Hitler van historicus Willem Melching houden de Nederlandse en Duitse flapontwerpers elkaar nauwlettend in de gaten:
(Beeld via Historisch Nieuwsblad)
Of keek de Duitse ontwerper naar een oude reclame van hoedenwinkel Hut Weber?