Economen kritisch over rol DNB bij nationalisatie SNS Reaal

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financien en Jan Sijbrand, directeur toezicht van De Nederlandsche Bank arriveren op het ministerie van Financien voor de bekendmaking van de nationalisering van SNS Reaal. Foto ANP / Jerry Lampen

Gezaghebbende economen hebben scherpe kritiek op de rol van De Nederlandsche Bank bij de redding van SNS Reaal. Die kritiek betreft de manier waarop DNB tot de conclusie is gekomen dat SNS Reaal onder alle omstandigheden gered moest worden.

DNB merkte SNS Reaal aan als een zogeheten systeemrelevante bank. De nationalisatie van SNS die gisteren door minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën, PvdA) bekend werd gemaakt kost 3,7 miljard en heeft tot publieke verontwaardiging geleid.

Economen: sprake van democratische tekortkoming

De criteria op grond waarvan SNS Reaal tot systeembank is bestempeld zijn niet openbaar. Macro-econoom Roel Beetsma van de Universiteit van Amsterdam noemt dat vandaag in NRC Handelsblad een “democratische tekortkoming”. “Dit moet veel transparanter gebeuren.” Het is op deze manier niet onafhankelijk na te gaan of het oordeel van De Nederlandsche Bank altijd terecht is. Sommige economen plaatsten er in het geval van SNS vraagtekens bij.

DNB bevestigt dat er ruimte is voor interpretatie

DNB zegt “een reeks kwantitatieve en kwalitatieve criteria” te hanteren bij het beoordelen van banken. Maar onduidelijk is welke dat precies zijn. Een woordvoerder: “Daarover doen wij geen mededelingen.”

Het gevolg daarvan is dat niet onafhankelijk te controleren is of een bank terecht is aangemerkt als systeembank. DNB erkent dat. Maar dat zou “niet raar” zijn. “Het is aan de toezichthouder om een oordeel te vormen”, aldus de woordvoerder.

DNB bevestigt dat het vormen van een oordeel geen exacte wetenschap is. DNB heeft een “discretionaire bevoegdheid”. Dat betekent dat er ruimte is voor interpretatie. Econoom Sweder van Wijnbergen, ook van de UvA, is kritisch over het feit dat het beoordelingsproces “heel intuïtief gebeurt”. “Het is meer te kwantificeren. Maar DNB doet dat niet”, zegt hij.

SNS bedankt klanten in advertentie

In een paginagrote advertentie achterop het AD bedankt SNS Reaal vandaag zijn klanten. “Wij waarderen het dat u de afgelopen periode vertrouwen heeft gehouden in onze organisatie en danken u daar hartelijk voor”, schrijft de raad van bestuur.

Het bestuur benadrukt verder dat de nationalisatie voor de klanten geen directe gevolgen heeft. Het ministerie van Financiën gaf gisteren al aan dat rekeninghouders en mensen met een verzekering bij SNS Reaal zich geen zorgen hoeven te maken over hun geld.