Auto van de week

Mitsubishi schittert met fiscale kroonjuwelen.

Voor een Mitsubishi-suv met de troosteloze naam Outlander PHEV zijn in Nederland al vijftienhonderd orders uitgeschreven. Is hij oogverblindend? Sneller, luxueuzer dan zijn concurrenten? Nee. Maar het is een plug-in-hybride die vijftig kilometer elektrisch rijdt en waarvan de CO2-uitstoot zo laag ligt dat hij in aanmerking komt voor nul procent bijtelling. Zonder dat godsgeschenk voor de dealers zou de PHEV de muurbloem zijn gebleven die hij is, al was het de beste auto ter wereld.

De PHEV versterkt de indruk dat de autoliefhebber in dit land dood en begraven is. Op een markt die plat ging voor een Prius of Renault Mégane DCi Eco2, met zijn lage bijtelling de superhit van 2012, mag een fiscale buitenkans gerust een grijze muis zijn. De klant betreedt de showrooms met maar één brandende vraag: heeft u 14%-modellen? Zo niet, dan is hij weg. Een merk is zo sterk als zijn fiscale kroonjuwelen. Je ziet Nederlandse importeurs fabrikanten smeken marginaal grensoverschrijdende emissiecijfers van potentiële succesnummers zo terug te dringen dat ze nog net in aanmerking komen voor een lager bijtellingtarief. Een voor het milieu irrelevante reductie met twee gram CO2 per kilometer kan het verschil maken tussen een wonderkind en een total loss. Het is absurd.