‘Oefenen kan Cito-score wél verhogen’

Concentratie bij leerlingen van de Utrechtse Schoolvereniging tijdens het maken van de Cito-toets. Kinderen kunnen door oefenen aanzienlijk hoger scoren op de Cito-toets, zegt Te Nijenhuis.
Concentratie bij leerlingen van de Utrechtse Schoolvereniging tijdens het maken van de Cito-toets. Kinderen kunnen door oefenen aanzienlijk hoger scoren op de Cito-toets, zegt Te Nijenhuis. Foto ANP / Erik van 't Woud

Kinderen kunnen door oefenen aanzienlijk hoger scoren op de Cito-toets. Oefenen kan het verschil maken tussen mavo- of havo-advies, of tussen havo en vwo. Dat zegt arbeids- en organisatiepsycholoog Jan te Nijenhuis van de Universiteit van Amsterdam vandaag in NRC Handelsblad. Volgens het Cito zelf heeft oefenen “geen enkele zin”.

Met training kan de score op een IQ-test gemiddeld 8 punten hoger uitvallen (de standaard is 100). Dat geldt ook voor de Cito-toets, feitelijk een IQ-toets, zegt Te Nijenhuis. Een verhoging van gemiddeld 8 punten is ook de limiet van de prestatieverbetering, zegt hij. Heel veel oefenen voegt daar niet méér aan toe.

Te Nijenhuis vraagt zich wel af wat een kind heeft aan opkrikken van de Cito-score door oefenen. Een havo-kind met vwo-advies moet misschien jaren op zijn tenen lopen, of later terug naar een lager niveau.

Lees vanmiddag in NRC Handelsblad het interview met arbeidspsycholoog Jan te Nijenhuis van de Universiteit van Amsterdam. Abonnees kunnen het stuk ook lezen in de digitale editie.