Van kinderblik tot puberteit

An-Sofie Kesteleyn: A Lamb Named Beauty. T/m 3 maart in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond, Nes 45, Amsterdam. Inl: www.brakkegrond.nl****

Toen An-Sofie Kesteleyn zes jaar geleden haar opleiding fotografie begon aan de kunstacademie van Gent, was de eerste opdracht: maak een portret. In de buurt van haar ouderlijk huis kwam ze twee meisjes van tien tegen die op straat aan het spelen waren. Het was de roodharige identieke tweeling Gwendolyn en Kimberly. Zonder voorbedachten rade is dit uitgegroeid tot een groot project: Kesteleyn is ze zes jaar lang blijven volgen. Fotografe en onderwerp zijn als het ware samen opgegroeid.

Dat verhaal reikt in die zes jaar van kinderlijke onschuld tot de ongemakkelijke blik van de puberteit nu. Vertederend, die twee samen in bad, of achter een glinsterende zeepbel die ze samen lijken te hebben geblazen. Intrigerend, de vanzelfsprekende verstrengeling van hun armen als ze recht in de camera kijken, onbereikbaar achter hun schijnbaar open blik.

De nu 24-jarige Kesteleyn is aan het oogsten: haar werk is vorige maand opgenomen in de jaarlijkse fotobijlage van de Volkskrant, waar ze voor werkt, en ze won onlangs de Zilveren Camera in de categorie ‘portrettenserie’. Naast Stefan Vanfleteren is zij de enige Belgische winnaar van die prijs. En nu heeft ze haar eerste solotentoonstelling, A Lamb Named Beauty, in de galerie van Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Die heeft ze met zorg ingericht, met foto’s in wisselende formaten, wel of niet ingelijst, aan de muur en leunend tegen de muur. En tot slot, paf, twee lichtbakken van waaruit die tienergezichten je indringend aankijken.

Beauty, zo heette het lam waar de zusjes voor zorgden. Op een van de foto’s geeft een van hen het dier liefdevol de fles. En dan zijn er ook nog de katten, de hond, de schildpad en de eend die ook het huis hebben bevolkt.

In een tweede zaal worden foto’s uit het familiealbum geprojecteerd, van de tweeling nog vóór hun tiende, en is er een grote foto van Beauty. Zoals het lammetje een schaap is geworden, zijn de meisjes hard op weg vrouw te worden. An-Sofie Kesteleyn wil er graag mee doorgaan, zegt ze, maar het wordt praktisch gezien steeds moeilijker. De meisjes zitten tegenwoordig op aparte internaten, een van hen heeft een vriendje, de fotografe woont zelf intussen in Amsterdam. Maar er is nog zo veel te vertellen.

    • Tracy Metz