Oppositie eist (en krijgt) excuses van Mansveld in debat ProRail-rapport

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) heeft haar excuses aangeboden voor het ‘achterhouden’ van een kritisch rapport over Prorail. Dat deed zij nadat de oppositie daarom vroeg tijdens het debat over de kwestie.

Wilma Mansveld tijdens het debat in de Tweede Kamer over het achtergehouden ProRail-rapport. Foto / Jerry Lampen

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) heeft haar excuses aangeboden voor het ‘achterhouden’ van een kritisch rapport over Prorail. Dat deed zij nadat de oppositie daarom vroeg tijdens het debat over de kwestie.

Gisteren bleek, na onderzoek van De Volkskrant, dat het ministerie al sinds juni in het bezit is van een rapport van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport dat waarschuwt dat de aanbestedingsprocedure voor spooronderhoud leidt tot “risico’s die invloed hebben op de veilige berijdbaarheid”. De staatssecretaris had het rapport niet openbaar gemaakt, schreef ze gisteren aan de Kamer, omdat ze er vertrouwen in had dat ProRail de juiste maatregelen nam om de situatie te verbeteren. In plaats van voorbarig noemde ze de waarschuwingen gisteren opeens “achterhaald”.

Tijdens het debat over de kwestie waren de oppositiepartijen uiterst kritisch en eisten ze excuses. In de woorden van Kamerlid Farshad Bashir van de SP:

“De Tweede Kamer hoort te allen tijde volledig geïnformeerd te worden”

‘Een en ander misgegaan. Sorry’

Mansveld liet weten dat er op haar ministerie het een en ander is misgegaan waardoor het rapport niet eerder naar de Kamer werd gestuurd, ondanks dat minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) in september al opdracht had gegeven het rapport naar de Kamer te sturen.

Reden hiervoor was een ‘discussie’ tussen twee afdelingen. Hierdoor is ook Mansveld, die in november aantrad, niet op de hoogte gesteld van de rapporten.

“Ik ben daarom niet in staat geweest u te informeren, hetgeen u mij terecht zwaar aanrekent, want ik ben politiek verantwoordelijk.”

Ze bood haar excuses aan en zei “not amused” te zijn over de gang van zaken op haar ministerie. Ze zei dat ze inmiddels de procedures op haar departement heeft aangescherpt en vanaf nu worden alle rapporten binnen zes weken naar de Kamer gestuurd of gepubliceerd op de website van de inspectie. Ook sluit zij disciplinaire maatregelen tegen haar ambtenaren niet uit.

Dit zijn harde woorden, aldus politiek redacteur Emilie van Outeren:

“Mansveld schetste een onthutsend beeld van haar eigen departement, waarbij ambtenaren politieke opdrachten van de minister negeren of zelfs tegenwerken. Begin september, vlak voor de verkiezingen, gaf minister Schultz de opdracht om het rapport naar de Kamer te sturen. Volgens Mansveld gingen twee afdelingen binnen Infrastructuur en Milieu daarna met elkaar in discussie of dat wel verstandig was en verstuurde het kritische inspectierapport over ProRail vervolgens bewust niet. Schultz zou in de veronderstelling zijn geweest dat dit wel was gebeurd en de kwestie maakte dan ook geen onderdeel uit van de dossiers die Mansveld in november van haar overnam. Daarom hebben Kamerleden midden in het debat ook minister Schultz naar de Kamer gesommeerd.”

Excuses aanvaard

De excuses van Mansveld werden door de oppositie aanvaard. “Dit haalt veel kou uit de lucht”, zei Sander de Rouwe (CDA). Stientje van Veldhoven (D66) liet weten het ‘ruiterlijke excuus’ te waarderen. Farshad Bashir (SP) zei dat het Mansveld siert dat zij excuses aanbiedt. Hij dreigde gisteren nog met een motie van wantrouwen. Ook PVV’er Machiel de Graaf was dankbaar voor de excuses.

Wel eist een Kamermeerderheid dat minister Schultz uitleg komt geven over wat er precies is gebeurd nadat zij in september opdracht gaf om het gewraakte rapport naar de Kamer te sturen. Het debat gaat dus later vanavond verder.

    • Lex Boon