Gedupeerden winnen eerste slag tegen SNS

Opeens kwam dat telefoontje: ‘Jullie zitten in Madoff’. Gedupeerde beleggers haalden hun gelijk bij de rechter. SNS hangt een miljoenen- claim boven het hoofd.

Jarenlang was er niets aan de hand. Tot eind 2008 – de miljardenfraude van de Amerikaanse Bernard Madoff was net aan het licht gekomen. Toen kreeg een groep nietsvermoedende particuliere beleggers een telefoontje: „Die Madoff, daar zitten jullie ook in.”

De particulieren belegden – zonder dat ze het wisten – in risicovolle buitenlandse fondsen die alleen toegankelijk zijn voor ‘professionele’ investeerders. Dat valt SNS Bank, die de beleggingen voor ze deed, aan te rekenen, oordeelde de rechter gisteren. De bank, dochter van SNS Reaal, hangt een miljoenenclaim boven het hoofd.

1Wat deed SNS Bank verkeerd? De bank is „tekortgeschoten”, omdat ze haar klanten niet vertelde dat voor deze fondsen bijzondere risico’s golden. Ook ging de bank niet na of deze particuliere beleggers wel ervaren genoeg waren om in die fondsen te beleggen.

2Hoe kon SNS in die ‘professionele’ fondsen beleggen?

Daar was een handige truc voor. De beleggingsfondsen eisten hoge minimum inlegbedragen, oplopend tot 5 miljoen dollar. Zo hoog was de inleg van de particulieren niet. Om dat hoge bedrag toch te halen bundelde SNS de orders van individuele beleggers en plaatste die vervolgens als één order bij de fondsen.

3Hadden die beleggers niet wat beter moeten opletten?

Bij beleggen hoort risico. Bovendien had SNS niet de taak om advies te geven: zij voerde alleen uit wat de klanten op aanraden van adviseur Bos & Partners wilden. Toch gaat de ‘eigen schuld’-doctrine volgens de rechtbank niet op. SNS had haar klanten adequaat moeten informeren – en dat heeft ze niet gedaan.

4Welke gevolgen heeft deze uitspraak voor SNS Bank?Met deze uitspraak in de hand kunnen de gedupeerde beleggers die de zaak nog niet schikten, ruim honderd, proberen de schade op de bank te verhalen. Hun advocaat Jurjen Lemstra schat die schade op een bedrag van „enkele honderdduizenden euro’s” per klant. Daarmee kan de schade oplopen tot ruim 20 miljoen euro. SNS Reaal laat weten dat er al „voorzieningen” zijn getroffen. Zij beraadt zich over het instellen van hoger beroep.