Facebook: forse omzetgroei, minder winst

Facebook kende vorig jaar een omzetstijging van 37 procent. Sommige investeerders reageerden toch teleurgesteld.

Mark Zuckerberg en de andere directieleden van Facebook probeerden gisteravond – in een telefonische toelichting op de jaarcijfers – de verwachtingen van analisten te temperen. „Wij zijn hier niet bezig de winst op te drijven, maar we doen wat we denken dat nodig is om de beste diensten en het succesvolste bedrijf voor de lange termijn te bouwen.” Zuckerbergs boodschap: stop met al die torenhoge verwachtingen.

Facebook meldde gisteren een forse toename van de inkomsten uit mobiele advertenties, een omzetgroei van 37 procent tot 5,1 miljard dollar (3,8 miljard euro) in 2012 en een stijging van het aantal mobiele gebruikers. Maar sommige investeerders hadden nog meer verwacht. De winst over 2012 was 53 miljoen dollar, in 2011 was die nog 1 miljard. Dat heeft alles te maken met de kosten die Facebook maakt om nieuwe diensten te ontwikkelen. Het bedrijf besteedde in 2012 1,4 miljard dollar aan onderzoek en ontwikkeling, 1 miljard meer dan in 2011. Na het bekendmaken van de cijfers ging het aandeel Facebook iets omlaag.

„In 2012 verbonden wij meer dan een miljard mensen”, aldus Zuckerberg. „En in 2012 werden wij een mobiele onderneming.” Facebook had in december bijna 1,1 miljard gebruikers die minstens een keer per maand actief zijn – een kwart meer dan een jaar ervoor. Daarvan maken 618 miljoen mensen dagelijks gebruik van het sociale netwerk via hun smartphone of tablet. Met name in Azië krijgt Facebook er nog leden bij. De omzet per gebruiker ligt in Noord-Amerika en Europa wel fors hoger. Facebook verdient in de VS en Canada 13,58 dollar per gebruiker, in Azië slechts 2,35 dollar.

Facebook introduceerde de afgelopen maanden een aantal nieuwe diensten die op termijn, aldus Zuckerberg, een belangrijke bijdrage aan de omzet kunnen leveren. Het bedrijf biedt – alleen nog aan een kleine groep gebruikers – Graph Search: gebruikers kunnen snel informatie zoeken van andere gebruikers. Dat kan variëren van wat vindt men het beste restaurant in San Francisco tot welke werknemers van Shell ‘liken’ Geert Wilders. Een andere dienst is Gifts: gebruikers kunnen elkaar (betaalde) cadeaus geven.

De meeste inkomsten blijven op korte termijn echter komen uit advertenties, aldus Zuckerberg. Dat aandeel ligt nu op 84 procent van de omzet. Daarnaast verdient het aan de spelletjes die leveranciers als Zynga aanbieden op Facebook. Inkomsten uit mobiele advertenties – gesponsorde mededeling in de tijdlijn, banner op mobiele webpagina – groeiden tot 23 procent van de omzet in het laatste kwartaal. In het derde kwartaal was dat nog 14 procent. „Twee kwartalen geleden hadden we nauwelijks mobiele omzet”, aldus financieel directeur David Ebersman tegen Reuters. „In korte tijd hebben we ons mobiele gebruik te gelde weten te maken.” Volgens onderzoeksbureau eMarketer heeft Facebook 12 procent van de mobiele reclamemarkt in de VS. Google is de grootste met 57 procent.

    • Jan Benjamin