Blackberry doet hernieuwde poging markt te herwinnen

Het Canadese technologiebedrijf Research in Motion gaat vanaf volgende maand door het leven als BlackBerry, in een ultieme poging marktaandeel te herwinnen op de smartphonemarkt. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend tijdens de presentatie van het nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10, een nieuwe softwarewinkel en twee nieuwe BlackBerrytoestellen.

Research in Motion (RIM), de maker van de BlackBerry, was de grondlegger van mobiele e-mail, dankzij telefoons met een handzaam toetsenbordje. De BlackBerry werd de standaard smartphone in het bedrijfsleven. RIM reageerde echter te traag op de trend om smartphones met aanraakschermen en virtuele keyboards te bouwen. Ook wist BlackBerry niet voldoende aansprekende software te bieden, terwijl Apple iOS en Google Android wel hun app stores vulden.

BlackBerry bleef lange tijd toch aantrekkelijk, omdat het gebruik van de BlackBerry berichtendienst (‘pingen’) goedkoper was dan sms’en. Maar door de opkomst van WhatsApp, Facebook en iMessage was ook pingen niet meer een doorslaggevend verkoopargument. De grote massa ruilde de BlackBerry in voor een Samsung Galaxy smartphone of een iPhone, hoewel de BlackBerry Messenger nog steeds 60 miljoen gebruikers telt.

Het RIM-marktaandeel bleef dalen (nu onder de vijf procent), dus was de tijd rijp voor een nieuwe koers. De tweekoppige leiding, oprichters Mike Lazaridis en Jim Balsillie, werd vervangen door Thorsten Heins, een Duitser die sinds 2007 bij het bedrijf werkt. Zijn taak: het opwaarderen van het BlackBerry-merk.

Heins stond gisteren op het podium in New York om BlackBerry 10 in te luiden onder het motto re-designed, re-engineered en re-invented. De naamswijziging van Research in Motion naar BlackBerry is een symbolische breuk met het verleden – het doet denken aan Steve Jobs’ presentatie van de iPhone in 2007, toen hij ‘Apple Computers’ omdoopte naar Apple. Hoewel BlackBerry zelf een ingrijpende reorganisatie onderging – waaronder duizenden ontslagen – was de presentatie van de weinig charismatische Thorsten Heinz lang niet zo legendarisch als de introductie van de iPhone zes jaar geleden.

BlackBerry vierde een obligaat marketingfeestje met demo's van BB10 die al geruime tijd in de testversie voorhanden waren. Compleet met georkestreerd applaus en gejoel zoals je dat tegenwoordig bij alle productpresentaties voorgeschoteld krijgt. Maar gelukkig gaat het gaat niet om de presentatie maar om de nieuwe telefoons en met name de software op die apparaten.

Of BlackBerry het gaat redden als zelfstandig telefoonmaker en gonoeg zakelijke gebruikers – de doelgroep – weet weg te lokken bij de dominante concurrenten, blijft de vraag. Maar BlackBerry is nu in ieder geval wel weer bij de tijd, met een besturingssysteem dat ontworpen is met een aanraakscherm als uitgangspunt.