Twitteraar is 45 dollar waard

Facebook presenteert vanavond de jaarcijfers. Zal Twitter ook naar de beurs gaan? Het bedrijf is al 9 miljard dollar waard.

Op Facebook schieten de advertenties voorbij. LinkedIn-gebruikers krijgen niet alleen reclame, maar ook geregeld het verzoek voorgeschoteld of ze hun account willen upgraden naar een betaalde premium-versie. Maar op Twitter is het – een sporadische gesponsorde tweet daargelaten – relatief stil.

Twitter is een microblogdienst, gebruikers kunnen er berichten van maximaal 140 tekens voor hun volgers plaatsen. Het in 2006 in San Francisco opgerichte bedrijf werd aanvankelijk beschimpt omdat mensen er nutteloze mededelingen op plaatsten. Die staan er (ook) nog steeds, maar inmiddels is Twitter een miljardenonderneming met 200 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. In Nederland, een van de fanatiekste Twitter-landen, zijn er naar schatting 3 miljoen twitteraars.

Twitter is nu al 9 miljard dollar waard, meldde de Financial Times zaterdag. Dat is een sprong in waarde van meer dan 10 procent sinds in 2011 voor het laatst geld werd opgehaald, zo valt af te leiden uit het belang van 80 miljoen dat ’s werelds grootste vermogensbeheerder BlackRock vorige week vergaarde. Iedere twitteraar is dus goed voor 45 dollar.

Daarmee komt de 68 dollar in zicht die een gebruiker van Facebook (dat vanavond de jaarcijfers presenteert) ‘waard’ is. En waar Facebook vorig jaar de sprong naar de beurs maakte worden de geruchten dat Twitter eind dit jaar of in 2014 volgt steeds sterker.

Twitter moet het voor een groot deel van reclame-inkomsten hebben, zegt Clark Fredricksen van marktonderzoeksbureau eMarketer. Dat Nederlandse twitteraars niet bedolven worden onder de sponsored tweets komt doordat Twitter zich qua advertenties nog hoofdzakelijk op de Amerikaanse markt richt. Hoewel maar 27 procent van de gebruikers uit de VS komt, verdiende het er vorig jaar 90 procent van de 288 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten. eMarketer voorspelt dat die inkomsten in 2013 groeien naar 545 miljoen dollar.

„Ze zitten net als Facebook op een schat aan data”, zegt analist Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper. Daarmee kunnen advertenties gericht worden aangeboden, maar er is nog meer mogelijk. Vorig jaar sloot Twitter een contract met twee firma’s die data analyseren. Voor bedrijven is het Twitter-archief interessant, omdat er bijvoorbeeld analyses kunnen worden gemaakt waaruit niet alleen blijkt wat mensen nu in bijvoorbeeld New York over Coca-Cola zeggen, maar ook wat ze een maand of jaar eerder zeiden. Vorige maand ging Twitter in zee met Nielsen om een nieuw meetinstrument voor kijkcijfers te ontwikkelen.

Volgens Poulus valt er nog niets te zeggen over de vraag of Twitter daadwerkelijk al die miljarden waard is – dat hangt vooral af van hoe het microblog zich ontwikkelt. In 2006 nam Google YouTube over voor 1,65 miljard dollar. Het zorgde voor de nodige gefronste wenkbrauwen, maar anno 2013 zou YouTube een veelvoud opleveren. News Corp daarentegen kocht MySpace in 2005 voor 580 miljoen dollar maar verkocht het in juni 2011 voor slechts 35 miljoen dollar. „Innovatie is belangrijk. MySpace is weinig meer waard omdat er onhandige dingen zijn gedaan”, zegt Poulus. Bij Twitter ligt dat anders; dat is innovatiever en kocht bijvoorbeeld recent Vine om video’s beter in tweets te kunnen incorporeren.

MySpace had ook de pech dat het in Facebook een geduchte concurrent trof en die is bij Twitter (behalve op de Chinese markt met Weibo) niet direct aanwezig. „Ik zie niet snel een alternatief voor me; met 200 miljoen gebruikers heeft Twitter een duidelijke voorsprong”, zegt Poulus.

Facebook ging voor (ongeveer) 27 keer de omzet naar de beurs. Twitter doet naar verluidt alles om een gekte zoals bij Facebook te voorkomen. Daar werd de prijs opgedreven omdat aandelen in omloop waren op onderhandse markten als Secondmarket en Sharespost. Twitter vermijdt dat. Zodra aandelen zijn verkocht door originele investeerders of werknemers kunnen ze niet worden doorverkocht. Twitter houdt daarmee controle over zijn eigen waarde. De transactie met BlackRock die tot de 9 miljard waarde leidde, illustreert dat. Van een zeepbel wil Poulus niets weten. „Er wordt heel reëel geld verdiend.”