Recordbedragen voor spots rond Super Bowl

Enkele sponsors van de Super Bowl besteden dit jaar een recordbedrag van 4 miljoen dollar (2,97 miljoen euro) per spotje aan hun reclames rondom de finale van de profcompetitie van het American football. Ze rechtvaardigen dat bedrag met de verwachting dat de spots kijkers naar hun websites zullen sturen, zo zeggen de adverteerders tegen persbureau Bloomberg. De Super Bowl, die zondag wordt uitgezonden, trekt jaarlijks meer dan 111 miljoen kijkers in Amerika.

„Adverteerders zien het als een kans om online flinke sprongen te maken”, zegt Leslie Moonves, topman van de zender CBS die het evenement uitzendt. Ze denken dat de reclames een flinke toename in bijvoorbeeld hun aantal volgers op Twitter en hun fans op Facebook opleveren. Nu al creëren grote bedrijven een buzz rondom hun eigen reclamespotjes. Zo vraagt chipsmerk Doritos op zijn site aan consumenten te kiezen tussen drie reclames die door fans van het merk zijn gemaakt. De winnende commercial wordt uitgezonden tijdens de Super Bowl.

Gemiddeld betalen bedrijven aan CBS 3,75 miljoen dollar voor een spotje van 30 seconden tijdens de Super Bowl. Dat is 7,1 procent meer dan vorig jaar. Sommige adverteerders betaalden, zoals gezegd, zelfs 4 miljoen. Vorig jaar brachten de reclames in totaal 262,5 miljoen dollar uit 78 spotjes op, aldus brancheonderzoeker Kantar Media. CBS heeft een hele dag uitgetrokken voor de wedstrijd tussen de San Fransisco 49ers en de Baltimore Ravens.