Negen maanden? Vier jaar!

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: Aegon (2) en een kapotte e-reader.

Twee dames reageerden op het stukje dat twee weken geleden op deze plek verscheen. Meneer De Jong was gescheiden en wachtte al negen maanden tevergeefs op een document van Aegon. Een kwestie die na inmenging van Help@NRC overigens snel werd opgelost.

Nicolien Vrielink wisselde een jaar geleden van baan, schrijft ze, en vroeg daarom bij Interpolis een pensioenoverdracht aan. Dit was niet mogelijk, kreeg ze te horen, want de vorige pensioenoverdracht van Aegon naar Interpolis had nooit plaatsgevonden. „Aegon heeft mijn scheiding van vier jaar geleden nog niet verwerkt. Daarom willen ze mijn dossier niet overdragen.” Op haar verzoek heeft haar boekhouder met alle partijen gebeld, maar niets helpt. „Onbegrijpelijk”, vindt Vrielink. „In deze tijden scheiden toch meer mensen, zo moeilijk kan de verwerking daarvan niet zijn. Vier jaar!” Afgelopen zondag mailde ze opgewekt: „Ik heb een ‘welgemeende’ excuusbrief gehad en medio februari hebben zij de overdracht geregeld. BEDANKT!”

Karin Zwiers heeft haar eigen kwestie opgelost. Sinds januari vorig jaar was ze al bezig om haar scheidingsdocument te krijgen. Nadat zij de persvoorlichter van Aegon had gebeld ontving zij „eindelijk” de gevraagde gegevens.

Tot haar opluchting, uiteraard, maar: „Wel belachelijk dat het op deze manier moet.” U heeft helemaal gelijk, mevrouw Zwiers.