Kamer eist uitleg over achterhouden van rapport

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur, PvdA) is door het parlement ter verantwoording geroepen omdat zij een kritisch rapport over spoorbeheerder ProRail niet met de Tweede Kamer heeft gedeeld. Het rapport van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport dateert van juni vorig jaar en waarschuwt dat de veiligheid op het spoor in het geding is omdat ProRail te veel op de prijs van onderhoud let, en te weinig op de kwaliteit. Kamerleden van de oppositie eisen uitleg.

De inspectie levert in het rapport stevige kritiek op ProRail. De aanbestedingsprocedure voor spooronderhoud, zo stelt de inspectie, zorgt voor „risico’s die invloed hebben op de veilige berijdbaarheid”.

Het rapport, dat vanochtend via de Volkskrant naar buiten kwam, werd al een half jaar geleden naar het ministerie gestuurd. Dat is pikant, omdat staatssecretaris Mansveld in december een brandbrief van spooraannemer Strukton Rail over onveiligheid op het spoor „ongefundeerd en voorbarig” noemde. Strukton schreef dat het lagere prijsniveau van onderhoud een veiligheidsrisico vormde. Toen de staatssecretaris door de Kamer om een reactie werd gevraagd, noemde zij het rapport van de inspectie niet. Een woordvoerder van Mansveld laat weten dat het rapport niet naar de Kamer is gestuurd omdat ProRail al werkte aan oplossingen.

Tweede Kamerlid Farshad Bashir (SP) noemt het „een politieke doodzonde” van Mansveld dat zij het rapport niet naar de Kamer heeft gestuurd. „In reactie op de brandbrief van Strukton zei de staatssecretaris dat zij het beeld van onveiligheid niet herkende. Nu blijkt dat ProRail al op de vingers getikt was.”

„Deze informatie is doelbewust achtergehouden”, zegt Bashir. „De vraag is of wij de staatssecretaris nog kunnen vertrouwen.”

Ook PVV, CDA en D66 hebben veel kritiek. „Het is geen afdoende excuus dat de staatssecretaris vertrouwen had dat de situatie zou verbeteren, ze had dit onderzoek bekend moeten maken”, zegt Stientje van Veldhoven (D66).