Hepburn bij toeval rechtenvrij

Toen Kodak in 2009 bekendmaakte de productie van de iconische Kodachrome-film te zullen stoppen, vroeg fotograaf Steve McCurry of hij het laatste rolletje mocht hebben dat van de lopende band kwam. McCurry was beroemd door zijn werk voor National Geographic en hij kreeg zijn zin. Hij maakte zes weken vrij om het filmpje vol te schieten. National Geographic stuurde een cameraploeg mee en de documentaire die dat opleverde, duikt nu op op het YouTube-kanaal van de fotograaf.

McCurry maakt duidelijk dat hij met deze 36 opnamen niet zijn normale manier van werken kan volgen. Elk schot moet raak zijn. Daarom maakt hij digitale proeffoto’s alvorens de Nikon met het Kodachrome-filmpje te trekken. Toch is het resultaat geen machtig slotakkoord. Wat straatbeelden van New York, veel portretten uit India. Geen duidelijk thema. Aan de andere kant: dat was het lot van de meeste rolletjes Kodachrome.

Lee Hardcastle maakt ernstig gestoorde kleianimaties voor YouTube. Eerder produceerde hij met deze techniek verschillende korte zombiefilms vol bijlen en motorzagen. Zijn laatste juweeltje is een sciencefictionvertelling, An Alien Claymation. We zien een huisvader die bezoek krijgt van aliens, die hij gastvrij binnenvraagt voor een kopje thee. Verrassende gruweltrucage: het in plakjes snijden van een alien met een ventilator, waarbij we doorsnedes van zijn hoofd voorbij komen als in een mri-scanner.

Charade van Stanley Donen (1963) is een komische thriller met een sterrencast: Cary Grant, Audrey Hepburn, Walter Matthau, James Coburn, en George Kennedy. De beste Hitchcock die niet door Hitchcock is gemaakt, aldus de blog Open Culture. De film is door een speling van het lot rechtenvrij. Hij is gemaakt in een tijd dat het auteursrecht nog expliciet geclaimd moest worden (door middel van een © bijvoorbeeld) en Universal had dat vergeten. Daardoor staat de film nu niet alleen op YouTube maar bijvoorbeeld ook op Archive.org, waar hij in uitstekende kwaliteit – en ook legaal – kan worden gedownload. In ieder geval één film die Hollywood geen juridische kosten bezorgt.

    • Herbert Blankesteijn