Een blanke die met een Jamaicaans accent praat - racistisch of niet?

Een spotje van het Duitse Volkswagenconcern voor de Superbowl is in de VS onder vuur komen te liggen vanwege een commercial waarin een blanke man met een Jamaicaans accent gaat praten doordat hij in een Volkswagen rijdt. Overdreven of niet?

In de reclame is te zien hoe een blanke man alle problemen op kantoor tegemoet treedt met een superrelaxte houding, terwijl hij praat met een vet Jamaicaans accent: “No worries man, everything will be ooolright.” En dat komt natuurlijk omdat hij in een Volkswagen rijdt; de “power of German engineering”. Aan het eind van de reclame begint zelfs een Aziaat met een Jamaicaans accent te praten als hij meerijdt in de auto. “Get happy” zo besluit de commercial.

Volgens verschillende maatschappelijke organisaties is het spotje racistisch omdat het inspeelt op het stereotype van de zorgeloze Jamaicaan. Op Youtube voeren gebruikers onder het spotje een flinke discussie over de vermeende discriminerende signatuur. Volkswagen wijst alle beschuldigingen van de hand. De marketingdirecteur van het bedrijf Tim Mahoney zegt in een reactie tegen AP:

“De hoofdpersoon in het spotje zet doelbewust een opgewekt personage neer, die zijn collega’s ook een beetje probeert op te vrolijken.”

Volkswagen is zich van geen kwaad bewust

Het bedrijf dat het spotje wil uitzenden in de rust van de Superbowl, de finale van het Amerikaanse footballseizoen op 3 februari, is in ieder geval niet van plan om de reclame terug te trekken. En dat is ook niet zo vreemd. De Superbowl wordt naar schatting bekeken door 110 miljoen mensen en dus is de zendtijd razend populair onder adverteerders. Bovendien zou het spotje zou tien miljoen dollar hebben gekost.

De discussie doet een beetje denken aan de irritatie van presentatrice Sylvana Simons over een spotje van chipsfabrikant Lays vorig jaar. De voice-over in de aankondiging van RTL Boulevard was volgens Simons een “witte boer die een exotisch iemand nadoet”. “Dat kan echt niet” zei ze in een uitzending als tafeldame bij De Wereld Draait Door afgelopen december (na drie minuten).

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

De Jamaicaanse minister van Toerisme maakt zich overigens niet zo druk om de reclame van Volkswagen en noemt het juist een compliment.

“Mensen moeten hun innerlijke Jamaica vinden en vrolijk worden.”

    • Anouk Eigenraam