CSM vaart wel bij gunstige wisselkoers

Een grote verbouwing en stevige valutaire rugwind leverde CSM vorig jaar hogere winsten en blije beleggers op.

CSM zit middenin een „strategische transformatie”. Het bedrijf richt zich nu nog op de productie van én bakkerijproducten én biotech, maar in de loop van dit jaar moet de hele bakkerijdivisie zijn afgestoten. CSM zal dan in niets meer lijken op het bedrijf dat bijna honderd jaar geleden, in 1919, is opgericht onder de naam Centrale Suiker Maatschappij: de suikerdivisie is verdwenen (2007), nadat eerder al de levensmiddelen (met merken als Hak en Honig) en snoep (met onder meer Venco en Red Band) werden verkocht.

Tegen deze achtergrond maakte CSM, ’s werelds grootste producent van bakkerijproducten en marktleider op het gebied van melkzuurtoepassingen, gisteren zijn voorlopige resultaten over 2012 bekend. Die tonen een heel ander beeld dan een jaar eerder: nu is er winst- en omzetgroei in tegenstelling tot het jaar ervoor.

Toen baalde bestuursvoorzitter Gerard Hoetmer flink van de resultaten: 2011 bracht een fors dalende brutowinst en zelfs een nettoverlies als gevolg van een eenmalige afwaardering van de bakkerijdivisie. CSM behaalde in 2012 heel wat betere resultaten en beleggers toonden zich gistermiddag en vanochtend eveneens positief verrast.

Over heel 2012 groeide de omzet met 6,5 procent tot ruim 3,3 miljard euro, de ebita (winst exclusief rentelasten, belastingen en afschrijvingen en eenmalige posten) kwam uit op 170 miljoen euro: een toename van 13 procent vergeleken met 2011. De groei kwam wel voor een belangrijk deel op het conto van gunstige wisselkoersen. Van de 20 miljoen meer brutowinst was ruim de helft het gevolg van valuta-effecten. Een dollar die in waarde stijgt is bijvoorbeeld voordelig voor de omzet die CSM in Noord-Amerika realiseert.

Bij de bakkerijdivisie – die te koop staat, inderdaad – was vorig jaar voor het eerst sinds 2010 weer groei te zien. Bij de ambachtelijke bakkers „was de daling niet meer zo nadrukkelijk als in de voorgaande kwartalen”.

De kansen die de biotechnologie CSM biedt zijn volgens het bedrijf nog altijd „veelbelovend”, ondanks „een aanhoudend moeilijke marktsituatie”. CSM telt momenteel twee biotechbedrijven: Purac in Gorinchem en Caravan Ingredients in de Verenigde Staten. Bestuursvoorzitter Hoetmer maakte gisteren bekend dat „op de grondvesten” van deze twee bedrijven nu „één nieuw bedrijf” wordt ontwikkeld.

De verkoop van de bakkerijtak verloopt „in lijn met onze oorspronkelijke verwachtingen”, zei Hoetmer. Dat houdt in dat de eerste biedingen binnen zijn. Een groep potentiële kopers heeft toegang gekregen tot de bedrijfsgegevens en zowel in Europa als Noord-Amerika zijn managementpresentaties gehouden. In reactie op de cijfers steeg de aandelenkoers op de Amsterdamse effectenbeurs met ruim 4 procent. Vanochtend daalde die licht naar 17,22 euro, nog altijd ruim 3 procent hoger dan vóór de publicatie van de voorlopige jaarcijfers.

    • Barbara Rijlaarsdam