Philips verkoopt elektronicatak

Een ‘stille revolutie’ bij Philips: in de leiding verving topman Frans van Houten de helft van zijn ‘top-200’. En de rode cijfers zijn weggewerkt.

Philips-topman Frans van Houten krijgt vanochtend een microfoon omgehangen voorafgaand aan de cijferpresentatie. Foto Ilvy Njiokiktjien

Het portret van Anton Philips vond Frans van Houten in de kelder. De twee jaar geleden aangetreden bestuursvoorzitter hing het in zijn kantoor. „Zijn aanwezigheid inspireert mij”, zei Frans van Houten. Wat de Philips-topman in ‘meneer Anton’ (1874-1951) bewondert was zijn vermogen om innovaties om te zetten in succesvolle producten en zijn ondernemerschap. De missie van Van Houten is om Philips aan te passen aan de 21ste eeuw.

Het elektronicaconcern was sinds de jaren tachtig gecentraliseerd en Van Houtens ambitie is meer ruimte te geven aan de ondernemersgeest. Hij is voortvarend van start gegaan. Uit vandaag gepubliceerde cijfers blijkt dat de helft van de ‘top-200’ van zijn managers is vervangen – een stille revolutie. Ondernemersgeest en snel kunnen aanpassen aan nieuwe (markt)omstandigheden zijn de kenmerken van de nieuwe top-200.

Die kwalificatie wordt ook toegeschreven aan Eric Rondolat; hij is sinds april vorig jaar verantwoordelijk voor de lichtdivisie – het zorgenkind van het concern. Philips is de grootste lichtfabrikant ter wereld, maar de transformatie naar digitale verlichting gaat gepaard met zware reorganisaties zoals het samenvoegen van fabrieken.

Bovenop deze industriële aanpassing komen de strenge kostenbesparingen. Van Houten maakte vorig jaar oktober bekend dat hij met zijn Accelerate-programma niet 800 miljoen, maar 1,1 miljard euro wil bezuinigen. Philips leed in 2011, het jaar waarin Van Houten de leiding overnam van Gerard Kleisterlee, miljardenverliezen; de lichtdivisie werd extra getroffen door crisis in de autoindustrie en de stagnerende bouwsector.

Vanmorgen maakte Philips bekend dat de omzet in de lichtdivisie het afgelopen jaar met 11 procent is gestegen en de winstgevendheid (Ebitda) met 8 procent. De totale omzet steeg met bijna 10 procent tot 24,8 miljard euro. Een verlies van bijna 1,3 miljard in 2011 werd omgebogen naar een winst van ruim 230 miljoen euro.

Door de moeilijke economische omstandigheden, vooral in Europa en de VS, verwacht Philips qua omzet minder goed aan het nieuwe jaar te beginnen, maar in de tweede helft zal dit volgens topman Van Houten aantrekken. In een toelichting op de cijfers hamerde Van Houten op het grote belang van geld vrijmaken voor research & development. Als percentage van de omzet steeg het van 6,7 procent in 2010 tot ruim 7 procent afgelopen jaar.

Ook op het terrein van innovatie is Anton Philips het grote voorbeeld van Van Houten. Wat Van Houten met name in Anton Philips bewondert was zijn vermogen om innovaties om te zetten in succesvolle producten. Het Philips van nu, vindt Van Houten, brengt vernieuwingen te traag en te bureaucratisch op de markt. Er moeten meer risico’s worden genomen, en innovaties moeten sneller naar de markt.

Recent onderzoek van Philips wijst op een wereldwijde ‘innovatiekloof’: slechts vijf op de tien mensen zijn tevreden met bestaande innovaties. De zogenoemde Meaningful Innovation Index van Philips onderzoekt tevredenheid met bestaande innovaties op diverse terreinen die mensen belangrijk vinden. De index werd gepubliceerd tijdens het World Economic Forum in Davos. Het wereldwijde onderzoek naar behoeften, houdingen en verwachtingen van consumenten ten aanzien van innovatie toont aan dat mensen, ondanks de recente technologische vooruitgang, een enorme behoefte hebben aan innovaties die echt verschil maken in hun dagelijks leven.

Respondenten verwachten dat innovaties zullen leiden tot verbeteringen in de gezondheidszorg. Bijna drie op de vijf mensen (58 procent) denken dat zij geen ernstige ziektes zullen krijgen dankzij innovaties op het gebied van medische technologie. En ruim drie op de vijf mensen (64 procent) denken dat ze met behulp van technologie hun eigen gezondheid kunnen verbeteren.

De medische divisie (Healthcare) levert de grootste bijdrage aan de totale omzet. Philips meldde vanochtend trots dat de omzet met 13 procent is gestegen.

De derde tak is consumentenelektronica: scheerapparaten, koffiezetapparaten, dvd-spelers en hifi-apparatuur. Philips verkoopt het laatste deel van zijn consumentenelektronicatak aan het Japanse Funai. Het bedrijf wil zich meer richten op technologische producten in de sectoren gezondheid en duurzaamheid.

Met deze overeenkomst heeft Philips, ooit een wereldspeler op het terrein van onder meer tv’s en cd-spelers, zo goed als alle activiteiten op het gebied van consumentenelektronica de deur uit gedaan. Vorig jaar zette het bedrijf de televisieactiviteiten al op afstand door een joint-venture met het Chinese TPV. Alleen afstandsbedieningen blijft Philips voorlopig nog maken.

Onder de consumentenelektronicatak vallen alle audio-, video- en multimediaproducten, zoals cd-spelers, mp3-spelers, dvd-spelers, maar ook koptelefoons en andere accessoires. Funai gaat deze onder de merknaam Philips verkopen en betaalt daarvoor een jaarlijkse vergoeding aan het Nederlandse bedrijf.