Net zo'n koptelefoon als dr. Dre

Zonder ook maar één nummer uit te brengen wist rapper en producer Dr. Dre het in 2012 tot de best verkopende artiest ter wereld te schoppen. Het overgrote deel van de 110 miljoen dollar die hij binnenharkte, was afkomstig van de koptelefoonlijn Beats by Dre die hij sinds 2008 in samenwerking met audiofabrikant Monster maakt. Zo zorgde Dr. Dre ervoor dat de grote koptelefoon nu definitief het straatbeeld domineert.

Wat ging daaraan vooraf? Begin deze eeuw kwam Apple – destijds nog een nichemerk – met de iPod, waarvan de bijgeleverde witte oordopjes in een klap een statussymbool werden. Toen die binnen een paar jaar behoorlijk mainstream raakten en de geluidskwaliteit eigenlijk niet opperbest bleek, stapten serieuze muziekfans over op ouderwetse, oversized koptelefoons. Het duurde niet lang voordat deze voortrekkers werden gekopieerd door mensen die niet per se voor de geluidskwaliteit vielen, maar zo’n koptelefoon vooral als geinige toevoeging aan hun outfit zagen. Merken als het Zweedse WeSC en het Amerikaanse Skullcandy sprongen in op de trend door koptelefoons vol kleurtjes en prints op de markt te brengen, die vooral in 2010 en 2011 over de toonbank vlogen.

De gemiddelde Nederlander is de afgelopen jaren veel meer geld gaan uitgeven aan koptelefoons. „Vooral de enorme hype rond ‘Beats by Dre’ (want zo heet de koptelefoon) heeft eraan bijgedragen dat mensen het normaal zijn gaan vinden om minstens 100 euro te betalen voor een koptelefoon”, zegt een woordvoerder van Bax-shop, de grootste Nederlandse webwinkel voor audioapparatuur. Dr. Dre’s goedkoopste model kost 150 euro, maar toch lopen er hordes middelbare scholieren mee rond.

Waarom toch? De Beats by Dre zijn zeker niet slecht, geeft de woordvoerder toe. „Maar voor dat geld zijn er betere te krijgen.” Uiterlijk is de belangrijkste reden voor het succes, en een knap staaltje marketing. Dr. Dre stuurde zijn complete adressenboekje een gratis exemplaar, waardoor tientallen sterren en sporters met de koptelefoons werden gefotografeerd nog voor ze in de winkel lagen. Lady Gaga was de eerste: in de clip van ‘Pokerface’ houdt ze opzichtig een zwart exemplaar omhoog.

De recentste ontwikkelingen laten zien dat decoratieve merken als WeSC en Skullcandy aan populariteit verliezen, terwijl een professioneel dj-merk als Sennheiser juist steeds vaker in het straatbeeld opduikt. Ook het Zweedse Urban Ears – Scandinavisch design in vrolijke kleuren en een paar tientjes goedkoper dan de Beats by Dre – zie je steeds meer. Toch is een koptelefoon die Beats by Dre van de troon kan stoten, nog niet gevonden volgens de Bax-shop. „Het is wachten op een hoofdtelefoon die de X-factor heeft. Een beetje handige marketing en het sneeuwbaleffect doen dan de rest.”

In Next trend zoekt nrc.next het verhaal achter hedendaagse trends.

    • Nathalie Wouters