Stralende miniversie Brahms' 'Deutsches Requiem'

Klassiek

Ned. Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven. Gehoord: 27/1 Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam. Herh.: 29/1 Grote Kerk Naarden.*****

Tweemaal Ein deutsches Requiem heet het concertprogramma van de Nederlandse Bachvereniging. Heinrich Schütz schreef zijn Musikalische Exequien in 1636, ten tijde van de Dertigjarige Oorlog. En van Brahms’ Ein deutsches Requiem (1868) klinkt een miniversie voor dertig koorleden en twee solisten met begeleiding door een elfkoppig instrumentaal ensemble.

Dat arrangement van Joachim Linckelmann uit 2010 maakt het voor kleine koren mogelijk het werk uit te voeren zonder duur groot orkest. Zelfs dan heeft Brahms hier nog een megabezetting. Want Schütz’ Konzert in Form einer deutschen Begräbnis-Missa, een motet en de Lofzang van Simeon vergen slechts een orgeltje, twee langhalsluiten en een contrabas. Het gaat hier om topstukken uit het niet-katholieke Duitse repertoire en het is eeuwig zonde dat Bach nooit een Requiem schreef.

De opmerkelijke programmering en de fenomenale uitvoering tonen de voortreffelijke kwaliteiten van de Nederlandse Bachvereniging in volle glorie. Onder leiding van Jos van Veldhoven zingt het koor in volkomen evenwicht en stralende transparantie. Vooral bij Brahms is het effect daarvan fenomenaal. Door de minimale begeleiding wordt Ein deutsches Requiem niet alleen kleiner maar ook echt anders: geen olieverfschilderij maar een heldere ets, extra indringend en troostrijk.