Een natte spoordroom

Je verzint het niet. „Modelspoor-fabrikant Märklin komt met een interessant pakket aan ‘vertragingsaccessoires’. De problemen van NS en Prorail kunnen hiermee uitstekend worden nagespeeld, aldus Märklin. In het pakket zijn onder meer opgenomen: minisneeuw en bladeren voor op de rails, koperdiefjes, kapotte bovenleidingen en lege informatiebordjes.”

Het is niet echt hoor. Het is een nepbericht van de satirewebsite De Speld (speld.nl). „‘Die conducteur zegt elke vijf minuten: „Dat weet ik ook niet mevrouwtje!” En wanneer wordt omgeroepen dat er gratis koffie verkrijgbaar is, begint het hele perron te vloeken en te kreunen. Prachtig, dat oog voor detail’.”

Het had zomaar waar kunnen zijn. Want Märklin en zijn concurrenten maken álles in het klein na. Het volgende verzin je ook niet: ‘Voor de H0-inwoners (H0 is een schaalmodel) die hun conditie op peil willen houden, brengt de Duitse fabrikant Vollmer een fitnesscenter. De aerobics- of yogaruimte op de tweede etage is voorzien van grote ramen en kan met een setje sporters worden bevolkt.’

Dit is niet De Speld, dit is serieuze kopij in Railhobby. Het is een van de bladen met een trein op de cover in het hobbyhoekje van de kiosk. Voor liefhebbers van kleine treinen én echte treinen. Vaak onbegrijpelijk, bij vlagen saai, maar ook aandoenlijk.

Dit is wat je leest in die bladen: ‘Den Haag heeft bij Siemens een order geplaatst voor Avenio trams, de opvolger van de Combino. Een mock-up van dit nieuwe type tram was te zien’, bij een fotoreportage van een spoorwegbeurs in Berlijn. (Spoorweg Journaal)

‘De inmiddels overbekende Hondekop is nu uitgebracht met de in het jaar 1959 bij veel NS-stroomlijnmaterieel aangebrachte proefsnor’, bij een foto van een treintje. (Rail Magazine)

Het grote Fyradrama kwam te laat voor deze maandbladen, maar dolenthousiast waren ze toch al niet. ‘Het hogesnelheidstreinstel V250 van Hispeed blijft de gemoederen bezighouden’, is de omineuze opening van een Fyrastukje in Railhobby.

Het zijn bladen voor treinnerds. Voor mensen die alles willen lezen over treinstellen en dienstregelingen en dat zo gedetailleerd mogelijk: ‘Breng-GTW 5042 vertrekt als trein 30738 uit Wehl, 2 januari 2013.’

Aardig in Rail Magazine, een afscheidsstuk over de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel, die sinds de Fyra niet meer rijdt. ‘Wij schrijven, zaterdag 8 december 2012. Het is druk langs de trajecten waarover de Beneluxtreinen vandaag hun laatste kilometers afleggen. Een strak blauwe lucht en een winterzonnetje geven dit afscheid extra cachet.’

Met fraaie foto’s van de afgelopen 55 jaar. Maar het blijft een blad voor en door treinspotters. ‘Op de afscheidsdag hebben de Belgische collega’s een verrassing voor spoorminnend Nederland in petto. Nog één keer zetten zij een locomotief uit de reeks 11 in voor de Benelux.’

Ja, dat klinkt als de natte droom van spoorminnend Nederland.

    • Peter Leijten