Belgen weigerden twee keer levering van Fyra

De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben de levering van de Fyra-treinstellen twee keer geweigerd omdat het bedrijf er nog niet van overtuigd was dat alles in orde was. Daarmee was er volgens NMBS-topman Marc Descheemaecker „een nuanceverschil in houding” met de NS, partner in het hogesnelheidsverbinding tussen Nederland en België, die de treinen al wel had aanvaard.

Dat zei Descheemaecker vanochtend in Brussel, in een speciale parlementaire hoorzitting met Nederlandse en Belgische Kamerleden in het zogeheten Beneluxparlement.

Het parlement komt bijeen omdat de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel, die op 9 december 2012 begon, al weken geplaagd wordt door problemen. Veel treinen waren ernstig vertraagd of vielen uit.

Descheemaecker zei dat de NMBS al eerder de indruk kreeg dat het Belgische bedrijf „niet heel serieus” werd genomen door de Italiaanse producent AnsaldoBreda, die niet opschoot met de bestelling. Dat verbeterde pas nadat er twee keer een juridische procedure werd aangespannen.

NS-topman Bert Meerstadt ging in zijn presentatie, aan het begin van de bijeenkomst, diep door het stof. Hij deelde „de verontwaardiging en het onbegrip” over de ernstige problemen met de Fyra en zei dat er „met man en macht, dag en nacht” wordt gewerkt aan een oplossing.

De bijeenkomst is een primeur: niet eerder organiseerden de parlementen van Nederland, België en het overkoepelende ‘Beneluxparlement’ – met alleen adviserende bevoegdheden – een zitting over problemen die beide landen aangaan.

Kamerlid Paulus Jansen (SP) zei voor de bijeenkomst dat de hoorzitting „diep” zou gaan, omdat er veel op het spel staat: „Er is in België en Nederland 10 miljard euro aan belastinggeld uitgegeven voor een trein die niet werkt.” Maya Detiège, Vlaams sociaal-democraat en vandaag voorzitter van de bijeenkomst, zei van tevoren dat de schuldvraag niet centraal zou staan, maar dat het om „oplossingen voor de reizigers” moest gaan. „Kijk waar we nu staan: het is pure chaos. En we hadden 55 jaar een trein die de culturele eenheid in de Beneluxlanden dichterbij bracht”, aldus Detiège.