Weg met kale witte wanden

Uitbundig decoreren is in de designwereld niet langer taboe. Interieurbeurzen in Parijs en Keulen zijn in nostalgische sferen.

Epoca van Ulf Moritz voor Schönbuch, een tafeltje voor aan de muur met lade

Vergeet alle kale witte wanden. Het interieur wordt warmer, kleuriger, gezelliger en soms een beetje duister. Decoreren met allerhande objecten, rariteiten en planten is in de wereld van het eigentijdse design niet langer taboe. Dat was te zien op de twee grote interieurbeurzen die de afgelopen dagen werden gehouden: de Internationale Möbelmesse in Keulen en Maison & Objet in Parijs.

Ondanks de economische crisis houdt de meubelindustrie zich dapper staande met creativiteit en innovaties. Een Italiaanse keramiekfabrikant deed in Parijs zelfs veel betere zaken dan tijdens de beurs in september. Hij presenteerde dan ook een serie vazen en objecten ontworpen door Chantal Thomass, de spraakmakende Franse lingerieontwerper.

De klassieke, luxe interieurstijl waar de Fransen en de Italianen goed in zijn, is altijd ruim aanwezig in Parijs. Het is een typisch Latijns fenomeen dat doorgaans niet veel noordelijker komt dan Brussel. Noorderlingen gaan veeleer voor sober en modern design. Maar uitzonderingen bevestigen de regel, zo bewijst Eric Kuster, de Nederlandse interieurontwerper van de sterren. Hij pakte voor het eerst groot uit in Parijs met een presentatie van zijn eigen collectie meubels en stoffen. De luxe ligt er dik bovenop – met bijvoorbeeld plaids van echt bont –, maar is minder heftig decadent. „Ik ben klaar met zwart en Swarovski-stenen.”

Stemmige duisternis, die in klassieke interieurs dikwijls een rol speelt, komt nu ook de designwereld binnen. Er zijn veel nieuwe, donkere bewerkingen van bijvoorbeeld staal, chroom en hout. Ook in behang en wandbekleding zit veel stemmige romantiek met donkere kleuren en trompe l’oeil-afbeeldingen die een schemerige kasteelsfeer in huis brengen. Eén van de trendpresentaties in Parijs, waarin trendwatchers aan de hand van producten hun blik op de toekomst geven, liet een mysterieus rariteitenkabinet zien: pikdonker en volgestouwd met laboratoriumglaswerk en exotische rariteiten zoals dierenskeletten. De link tussen wetenschap en design was hier het thema, dat vooral op een decoratieve manier werd aangestipt.

Ook onze obsessie met voedsel, de herkomst ervan en de negatieve gevolgen van massaproductie en globalisering leidt tot nieuw design. Dat levert nostalgische ontwerpen op waarin een verlangen naar fris en zuiver zit, zoals vazen van honingraat en servies van brooddeeg.

Minder abstract was het trendhuis in Keulen, ontworpen en ingericht door eregast Luca Nichetto uit Venetië, een van de nieuwe sterren aan het internationale designfront. Hij laat een huis zien waarin de natuur nooit ver weg is. De inrichting is een bonte verzameling design, kunst, boeken en planten, veel planten. Functieloos kijkplezier is weer volop aanwezig in het interieur van nu. Met kleine wandplankjes en kastjes kan men bijvoorbeeld een eigen compositie op de wand creëren, door ze vol te zetten met plantjes, verzamelingen en andere functieloze schoonheden. Niet per se bedoeld als nuttige bergruimte, maar vooral ter verhoging van het visuele woongenot.