‘Problemen Fyra terug te voeren op verzelfstandiging van NS’

Foto ANP / Lex van Lieshout

De problemen met de haperende hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel zijn voor een deel terug te voeren op de verzelfstandiging van de NS. De NS is zo uitgekleed dat technische expertise een probleem is geworden. Ook is er onvoldoende gezag op het spoor, zei ChristenUnie-senator Roel Kuiper vanochtend bij TROS Kamerbreed.

Kuiper was voorzitter van een commissie uit de Eerste Kamer die de gevolgen van de privatisering en verzelfstandiging van staatsbedrijven onderzocht. In het geval van de NS is volgens hem veel kennis verloren gegaan toen het beheer over het spoor werd ondergebracht bij Prorail, een “weeffout”. De splitsing wreekt zich volgens hem nu bij de Fyra. “Vroeger waren ingenieurs bij de NS heel belangrijk.”

Het Eerste Kamerlid is voorstander van een geïntegreerd model, zoals dat in Duitsland bestaat in de vorm van een holding. “Daar staat iemand bovenaan die knopen kan doorhakken, zonder dat je eerst in onderhandeling moet met de spoorbeheerder. In een geïntegreerd bedrijf kun je samenhangende besluiten nemen.” Daar zou staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) goed naar moeten kijken.

Fyra’s rijden niet meer door scala aan problemen

De Fyra-treinen tussen Amsterdam en Brussel rijden sinds eind vorige week niet meer. De nieuwe hogesnelheidstreinen, die toch al geplaagd werden door technische problemen, bleken niet bestand tegen het winterweer. Daarop verboden de Belgische autoriteiten de trein helemaal.

De Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is positief over een oplossing voor de problemen met de treinen. De NS en het Belgische spoorwegbedrijf NMBS zijn sceptisch. Uit een reconstructie van NRC Handelsblad blijkt dat financiële overwegingen destijds de doorslag hebben gegeven bij de aanschaf van de Fyra’s van AnsaldoBreda.