Logoloos en chic

De Nederlandse Guillaume Philibert was 19 jaar en student bouwkunde toen hij de schoen tekende waar hij al jaren naar zocht, maar in geen winkel kon vinden. De schoen die volgens hem „het gat vulde tussen haute couture en straatmode”: eenvoudig van model, gemaakt van leer in niet al te opzichtige kleuren en zonder zichtbare logo’s; geklede sneakers zoals ze ook bij de mannenlijn van het Franse couturemerk Lanvin vaak te zien zijn, maar dan betaalbaar.

Hij liet er vijftig produceren voor zijn vrienden. Toen die laaiend enthousiast reageerden, begon hij een merk: Filling Pieces.

Inmiddels is Philibert 23 (en afgestudeerd architect) en zijn zijn schoenen (bijna allemaal 150 euro) te koop bij ruim vijftig winkels, waaronder boetieks in Amsterdam, Hong Kong en New York, en grote warenhuizen als Selfridges in Londen en Printemps in Parijs. Ze zijn er in drie modellen, en ook voor vrouwen.

Bestellen kan ook via gsrnnfillingpieces.com

    • Nathalie Wouters