De invasie van het drama

TNT is vanaf dit weekend te zien op uw tv. Nóg een kanaal met series en films erbij. Wordt het niet te veel, is er wel zoveel vraag? „We moeten oppassen dat we niet één doelgroep gaan verzadigen.”

Ergens in Nederland staat een blauw-wit gestreept paaltje met een rode knop op een plein. Er boven een pijl waarop staat: push to add drama. Mensen staren naar de knop, niemand durft. Tot een voorbijganger het waagt. Ineens komt een man aan een kabel uit de lucht vallen. Een stem zegt: Make a choice. Yellow or blue? Een jongen antwoordt: geel. Onmiddellijk wordt een voorbijgangster in een geel pak neergeschoten. Dollarbiljetten vliegen door de lucht. Even later verschijnt Elvis, wild om zich heen schietend en rolt een groot doek omlaag. Er staat: Your daily dose of drama. Vanaf 24 januari bij KPN.

Dit filmpje, waarvan de Amerikaanse dramazender TNT vorig jaar een variant op internet plaatste naar aanleiding van de introductie in België, staat sinds donderdag op YouTube. Vanaf dit weekend is TNT, via telecombedrijf KPN, ook hier te zien. KPN, dat op jacht is naar nieuwe tv-klanten en zoekt naar iets extra’s om zich te onderscheiden van kabelbedrijven Ziggo en UPC, heeft als eerste het dramakanaal ingelijfd.

En ‘drama’ is inderdaad waar het om draait bij TNT. Het reclamevrije kanaal, dat deel uitmaakt van het digitale tv-pakket van KPN, gaat nieuwe tv-series en seizoenen van bestaande Amerikaanse tv-series in Nederland brengen. Zondag begint Falling Skies, een science fiction-serie van producent Steven Spielberg met in de hoofdrol Noah Wyle. Ook series als de Amerikaanse versie van Shameless, met William H. Macy (Fargo), Southland, Memphis Beat en Web Therapy, met Lisa Kudrow (Friends), gaan op de zender in première.

Afgezien van nieuwkomer TNT biedt KPN al een tijdje, voor wie extra wil betalen voor een aanvullend pakket, ook drie zenders van het Amerikaanse HBO met documentaires en populaire dramaseries waaronder Game of Thrones, Girls en Boardwalk Empire. Ook de kabelbedrijven Ziggo en UPC hebben dramakanalen waaronder FOXLife, met series zo-alsTrue Blood en Crash en zenderpakketten met dramakanaal HBO en filmkanaal Film1. Wat KPN extra betaalt om de primeur te krijgen van de Amerikaanse betaalzender is onduidelijk. Praten over geld is not done in de telecomwereld.

De vraag is waarom, met het brede aanbod aan kwaliteitsseries en films dat er al is, KPN een zender als TNT opneemt in zijn aanbod. Is er niet al te veel buitenlands drama? „TNT is een van de best bekeken kabelzenders in Amerika”, zegt Berit Vermeiren, distributeur voor de Benelux bij Turner Broadcasting, het Amerikaanse mediabedrijf dat niet alleen eigenaar is van TNT maar ook van CNN, Cartoon Network, TCM en Boomerang. „Een serie als Falling Skies heeft in de VS nu 5,6 miljoen kijkers.” Falling Skies, Southland – waarvan alleen het eerste seizoen op Net 5 werd uitgezonden – en LA Noir zijn series die TNT zelf produceert. Shameless, een productie van Warner Brothers, kan ook bij de zender worden vertoond omdat Turner weer deel uitmaakt van Time Warner.

TNT is in de afgelopen jaren geïntroduceerd door Turner in landen als Duitsland, Zweden, Spanje en, sinds april vorig jaar, in België. Volgens Vermeiren wordt de dramazender goed bekeken in Europa. „We mengen comedy met drama en science fiction. Dat maakt ons aanbod breed.” Over de kijkcijfers wil ze geen informatie geven. Hoop op succes bij de Nederlandse consument heeft ze zeker. „We gaan groots inzetten in Nederland. De bedoeling is dat TNT ook in het aanbod komt van grote kabelbedrijven UPC en Ziggo.”

Volgens Ronald Sutmuller, persvoorlichter bij UPC, is het kabelbedrijf op dit moment niet geïnteresseerd in de nieuwe dramazender. „We voeren natuurlijk altijd gesprekken. Maar op dit moment gaan we TNT niet toevoegen. UPC levert al heel wat soortgelijke programma’s. Wij hebben alle HBO-series en ook een aparte science fiction-zender. We moeten oppassen dat we niet één doelgroep gaan verzadigen.”

TNT kan de concurrentie met onder meer HBO aan, zegt de woordvoerder, omdat het goedkoper en gemakkelijker is om TNT te ontvangen. De zender maakt deel uit van het pluspakket van KPN. Dat wordt op dit moment door meer dan 300.000 klanten afgenomen. Zij betalen eentientje per maand extra voor onder meer 45 tv-zenders bovenop de zestig zenders in het standaardpakket. In tegenstelling tot bijvoorbeeld HBO hoeft een kijker die geïnteresseerd is in TNT dus geen extra (en duurder) thematisch pakket erbij te nemen.

Kabelbedrijf Ziggo, dat al vier zenders van Turner doorgeeft, gaat binnenkort wel in gesprek met TNT. „Nu Turner met een speciale Beneluxversie van TNT gaat komen, is de zender mogelijk interessant genoeg om te gaan doorgeven”, aldus Gradus Vos van Ziggo. Een collega-woordvoerder bevestigt dat in Nederland een groeiende behoefte is aan kwaliteitsdrama. „Via ons klantenpanel, dat bestaat uit 14.000 man, peilen we waar de interesse van kijkers ligt. We hebben bijvoorbeeld al een heleboel misdaadseries in ons aanbod. Als onze klanten aangeven dat ze andere dingen willen zien, passen we dat aan.”

Volgens Sutmuller wordt bij UPC geregeld geschoven in de pakketten die ze aanbieden. Zo haalde het kabelbedrijf in de afgelopen jaren meer sportzenders binnen en introduceerde het de vrouwenzender TLC en 24 Kitchen. „Eind vorig jaar kwam daar HBO bij. We blijven onderzoeken voor welke doelgroepen er zenders missen. Uit ons klantenonderzoek blijkt dat er behoefte is aan mooie, goede kwaliteitsseries. Mensen zien nu, via internet, wat er in andere landen op tv wordt vertoond. Dat willen ze snel zelf hebben. We willen niet meer achter Amerika aanlopen.”

    • Rosan Hollak