Britse tenor, Russische foto’s, Belgisch toneel

Keuze uit het cultuuraanbod van dit weekeinde en komende week, plus vijf al besproken kunstuitingen.

Belgische Orlando

In eigen land (België) intussen met gejuich ontvangen: een nieuwe Orlando, gespeeld door Katelijne Damen, die deze toneelbewerking zelf schreef, en met inzet van veel audiovisueel vernuft geregisseerd door Guy Cassiers bij het Antwerpse gezelschap Het Toneelhuis. Naar de beroemde roman van Virginia Woolf, over de man die in slaap valt en drie eeuwen later wakker wordt als vrouw. Twintig jaar geleden al indrukwekkend verfilmd, met Tilda Swinton onvergetelijk in de hoofdrol. De ultrakorte tournee door Nederland omvat niet meer dan vier voorstellingen: in Amsterdam, Utrecht, Haarlem en Rotterdam.

Orlando, tussen 28 jan. en 27 feb. Inl: toneelhuis.be

Russische kleurenfoto’s

In het begin van de twintigste eeuw legde de Russische fotograaf Sergei Prokudin-Gorskii het rijk van de tsaar in kleur vast. Een eeuw later doet de Nederlandse regisseur Ben van Lieshout zijn grote reis over voor een documentaire die vanaf 7 februari in de bioscoop is te zien. In Foam nu al een overzicht van Russische kleurenfotografie van 1850 tot nu, met werk van o.a. van Ivan Shagin, Sergei Prokudin-Gorski, Alexander Rodchenko en Boris Mikhailov.

Primrose – Russian Colour Photography, Foam, Amsterdam, t/m 3 april. Inl: foam.org

Amsterdamse grachten

De Amsterdamse grachten bestaan 400 jaar, daarom toont museum Het Rembrandthuis vanaf vandaag een selectie topografische tekeningen van de stad uit de 17de tot de 21ste eeuw, uit het bezit van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap (KOG). Werk van o.a. Jan van Call, Reinier Vinkeles en Jan de Beijer.

Rembrandthuis, Jodenbreestraat 4. t/m 26 mei, dag. 10-18u. Inl. rembrandthuis.nl

Nieuwe stem voor Guillaume Tell

Guillaume Tell van Gioacchino Rossini wordt zelden uitgevoerd. Vind maar een tenor die de beruchte partij van middeleeuwse verzetsheld Arnold, vol extreem hoge noten en buitelende coloraturen, overtuigend weet te brengen. De Nederlandse Opera heeft de hoop gevestigd op de Britse toptenor John Osborne. Pierre Audi tekent voor de regie van deze tragische opera, decorbouwer George Tsypin levert monumentale decors. Guillaume Tell is hét bewijs dat Rossini niet alleen uitblonk in komische opera’s. In ruim vier uur muziek presenteert Rossini een onmogelijke liefde tussen een Zwitser en een Oostenrijkse prinses, juist op het moment dat de Zwitsers tegen de Oostenrijkse bezetting ten strijde trekken.

Guillaume Tell, 28 jan. t/m 18 febr. Muziektheater Amsterdam. Inl: dno.nl