Astronaut Polman schiet door barrière

Bij zijn aantreden, in 2008, riep bestuursvoorzitter Paul Polman dat hij de omzet van Unilever wilde verdubbelen: van 40 naar 80 miljard euro. Afgelopen week kon hij zijn beleggers goed nieuws melden. Unilever schoot vorig jaar met zijn omzet door de grens van 50 miljard euro. Beleggers reageerden enthousiast: de beurskeurs steeg tot een recordhoogte van 30,02 euro.

Helemaal in stijl was dan ook de uitdossing waarin Polman en zijn financieel directeur Jean-Marc Huët woensdagochtend op de bijeenkomst met analisten verschenen: beide heren droegen een astronautenpak – inclusief helm. Zij wilden aandacht vragen voor de nieuwste reclame van deodorantmerk Axe, waarbij klanten een ruimtereis kunnen winnen. „It was bloody hot”, zei Polman na afloop. Foto’s waren er niet, bezwoer hij nieuwsgierige journalisten. Zijn boodschap kwam toch over: Unilever is outer space.

... en dalers

terwijl Apple weer terugkeert op aarde

Je kunt nog zo’n indrukwekkende kwartaalomzet maken of ontiegelijk veel iPhones en iPads verkopen – als je niet meer aan de verwachtingen kunt voldoen, ben je alsnog de pineut. Apple verkocht in het afgelopen kwartaal weliswaar 47,8 miljoen iPhones en 22,9 miljoen iPads, maar zag toch op één dag 50 miljard dollar aan beurswaarde verdampen. Analisten en beleggers hadden nu eenmaal op een hogere omzet- en winstgroei gerekend. Apples winst (13,1 miljard dollar) nam het afgelopen kwartaal inderdaad nauwelijks toe, en ook de omzet (54,5 miljard dollar) haalde het niet bij voorgaande jaren. De beursval kostte Apple niet alleen 50 miljard dollar, maar ook zijn positie als meest waardevolle bedrijf ter wereld. Olieconcern Exxon Mobil heeft de koppositie weer overgenomen.

Producenten smartphones verliezers techweek: pagina 21